-
تفاوت کسر و تناسب
پنجشنبه 27 مهر 1396 13:19
تفاوت کسر و تناسب 1. کسر واحد اندازه گیری دارد (۳/۵ کیلوگرم—۱/۸ من—۵/۶ متر). ولی نسبت واحد ندارد و عددی مطلق است. 2. کسر تقسیم کردن است ولی تناسب مقایسه بین دو چیز است. 3. دو کسر هر دو (صورت و مخرج) از یک جنس هستند ولی در نسبت خیر. 4. کسر را نمی توان جابجا کرد (صورت و مخرج) ولی در نسبت جا به جایی وجود دارد. 5. نسبت ها...
-
مثال نهاد و گزاره
دوشنبه 24 مهر 1396 19:03
نهاد :قسمتی ازجمله است که در باره ی آن خبری می دهیم ، نهاد صاحب خبر در جمله می باشد . گزاره :خبری است که درباره نهاد داده می شود. مثال: مسعود به مدرسه رفت این جمله را می توان به دو قسمت تقسم کرد : بخش اول :مسعود- نهاد بخش دوم: به مدرسه رفت - گزاره
-
قصیده
دوشنبه 24 مهر 1396 19:03
قصیده :: در این نوع شعر مصراع اول با مصراعهای زوج همقافیه است. قصیده یا چَکامه یک قالب شعر فارسی است. قصیده معمولاً از15 تا80 بیت است. موضوع قصاید مدح شاهان و بزرگان، تهنیت جشنها، وصف طبیعت و گاه پند و اندرز است. شاعران ایرانی قصیده را از شعر عربی گرفتهاند. تفاوت قصیده با قالبِ غزل در تعداد ابیات و موضوع شعر است....
-
مثنوی
دوشنبه 24 مهر 1396 18:50
واژه ی مثنوی از کلمه ی "مثنی" به معنی دوتایی گرفته شده است. زیرا در هر بیت دو قافیه آمده است که با قافیه بیت بعد فرق می کند. مثنوی را می توان به شکل زیر تصویر کرد: ......................الف ...................... الف ...................... ب ...................... ب ...................... ج...
-
قالب های شعری
دوشنبه 24 مهر 1396 18:39
قالب شعر:::شکلی که قافیه به شعر می بخشد قالب نام دارد و تفاوت قالب ها درچگونگی قافیه ی آنهاست. منظور از قالب یک شعر شکل آرایش مصراع ها و نظم قافیه آرایی آن است. شاعران و مخاطبان آن ها، به مرور زمان به تفاهم هایی رسیده اند و شکل هایی خاص را در مصراع بندی و قافیه آرایی شعر به رسمیت شناخته اند. به این ترتیب در طول تاریخ،...
-
آرایه ی تشخیص
دوشنبه 24 مهر 1396 18:31
تشخیص یا( آدم نمایی ، انسان انگاری ، شخصیت بخشی ): نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت است . ( دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیر از انسان ) مثال۱ : برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند . توضیح : رقصیدن یکی از حالات و رفتار انسانی است که در این جا به برگهای درخت نسبت داده شده است . مثال۲ : گل...
-
آرایه ی کنایه
دوشنبه 17 مهر 1396 17:12
کنایه : در لغت به معنای پوشیده سخن گفتن است و در اصطلاح سخنی است که دارای دو معنی دور و نزدیک است که معنی نزدیک آن مورد نظر نیست اما گوینده جمله را چنان ترکیب می کند و به کار می برد که ذهن شنونده از معنی نزدیک به معنی دور منتقل می شود. نکته: کنایه معمولا در یک جمله یا یک ترکیب به کار می رود . مثال ۱ : هنوز از دهن بوی...
-
مراعات نظیر
دوشنبه 17 مهر 1396 17:12
مراعات نظیر: آوردن دو یا چند واژه در یک بیت یا عبارت که باهم تناسب دارند و در خارج از آن بیت یا عبارت نیز رابطهای آشنا و خاص میان آن ها برقرار باشد. مثال 1: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری (ابر و باد و مه و خورشید و فلک همگی جز عناصر و پدیدههای طبیعت هستند.) مثال 2: بحر...
-
آرایه ی تشبیه
دوشنبه 10 مهر 1396 22:00
تشبیه: یعنی مانند کردن چیزی به چیز دیگر که به جهت داشتن صفت یا صفاتی با هم مشترک باشند . هر تشبیه دارای چهار رکن یا پایه است : ۱- مشبه : کلمه ای که آن را به کلمه ای دیگر تشبیه می کنیم . ۲- مشبه به : کلمه ای که کلمه ی دیگر به آن تشبیه می شود . ۳- ادات تشبیه : کلمات یا واژه هایی هستند که نشان دهنده ی پیوند شباهت می...
-
آرایه ها
دوشنبه 10 مهر 1396 21:42
آرایه های معنوی یعنی زینت و زیبایی کلام که از طریق معنی حاصل شود . آرایه های معنوی عبارتنداز : مراعات نظیر ، تضاد،تشخیص،کنایه و ...
-
شهادت اباعبدالله علیه السلام
یکشنبه 2 مهر 1396 19:44
فریاد بزن که کربلا ماتم نیست میراث حسین، درد و داغ و غم نیست جان مایه ی نهضت حسینی اینست: هر کس که به ظلم تن دهد، آدم نیست
-
شروع ماه مهربانی
جمعه 31 شهریور 1396 23:18
آغاز مهــــــــــــــــــــر حسیـــــــــــــــــــــــــنی فصل خوش مهربانی و عاطفه و هفته ی دفاع مقدس برشما نوگلان گلستان علم و ادب تبریک و تهنیت باد
-
برداشت های اشتباه از ارزرشیابی کیفی توصیفی در دوره ابتدایی
جمعه 20 مرداد 1396 17:42
برداشت های اشتباه از ارزرشیابی کیفی توصیفی در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی یکی از نوآوری های آموزشی است که در دهه هشتاد هجری شمسی مورد عنایت سیاست گذاران نظام آموزشی و گروه زیادی از مدیران و معلمان دوره دبستانی قرار گرفت. علی رغم استقبال خوب از این رویکرد، مانند هر نوآوری دیگر با چالش کژتابی ذهنی روبرو است که از...
-
ولادت امام رضا علیه السلام مبارک
پنجشنبه 12 مرداد 1396 19:57
-
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
پنجشنبه 12 مرداد 1396 19:53
در مدارس کشور ما "آزمون" ابزاری است برای "ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان" . ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، یعنی سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه ی نتایج حاصله با هدف های آموزش از پیش تعیین شده، جهت تصمیم گیری درباره ی این که آیا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های یادگیری دانش آموزان به تحقق اهداف...
-
اهداف اساسی اجرای طرح ارزشیابی توصیفی
سهشنبه 27 تیر 1396 22:53
اهداف اساسی اجرای طرح ((( ارزشیابی توصیفی ))) به شرح زیراست: 1· بهبود کیفیت فرآیند یاددهی ـ یادگیری دانش آموزان 2· فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی 3· تأکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تأکید بر محتوای کتاب ها 4· فراهم نمودن زمینه ی مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی...
-
شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت
سهشنبه 27 تیر 1396 22:52
-
شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) تسلیت باد
دوشنبه 22 خرداد 1396 12:45
-
میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) مبارک
سهشنبه 16 خرداد 1396 22:40
-
سالگرد عروج ملکوتی رهبرکبیر انقلاب اسلامی
یکشنبه 14 خرداد 1396 18:02
سالگرد عروج ملکوتی رهبرکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)تسلیت باد
-
روش های علاقه مند کردن دانش آموزان به خواندن و مطالعه
یکشنبه 7 خرداد 1396 18:00
علاقه به خواندن و مطالعه برای دانشآموزان، مهم و اساسی است. اهمیت مطالعه تا جایی است که سازمان ملل، «حق خواندن» را جزو حقوق کودکان بهحساب آورده است. اثرات مثبت و فایدههای مطالعه و کتابخوانی بیشمارند و در میان همهی ملل پذیرفتنی، برخی از این اثرات عبارتند از: افزایش علم و آگاهی، پیشرفت تحصیلی، ایجاد تفکر و خلاقیت،...
-
بن فعل ماضی و مضارع
پنجشنبه 4 خرداد 1396 18:52
بن فعل : درهرفعل بخشی است که مفهوم کار یا حالت از آن مشخص می شود که به این بخش «بن فعل » گفته می شود که ثابت است ودرساخت های شش گانه ی فعل می آید وپیام اصلی فعل را دربردارد. مثال : 1) خوردم – خوردی – خورد- خوردیم- خوردید - خوردند 2) می خورم – می خوری – می خورد – می خوریم – می خورید – می خورند این فعل ها در عمل خوردن...
-
نقش خانواده در ترغیب فرزندان به مطالعه و کتابخوانی
دوشنبه 1 خرداد 1396 14:53
نقش خانواده در ترغیب فرزندان به مطالعه و کتابخوانی در ادامه ی مطلب بخوانید نقش خانواده در ترغیب فرزندان به مطالعه و کتابخوانی خانواده، اولین مدرسهای است که انسان در آن درس میآموزد و به عنوان نخستین پایگاه آموزش و پرورش و ازاساسیترین عوامل در تشکیل شخصیت کودک است. خانواده نقش...
-
انواع تکالیف درسی از نظر محتوا
جمعه 29 اردیبهشت 1396 21:01
تکالیف درسی را از نظر محتوا می توان به چهار گروه تقسیم کرد : 1- تکالیف تمرینی 2- تکالیف آماده سازی وآمادگی 3- تکالیف بسطی وامـتدادی 4- تکالیف خلاقیتی توضیحات کامل تر در ادمه ی مطلب تکالیف درسی را از نظر محتوا می توان به چهار گروه تقسیم کرد : 1- تکالیف تمرینی : این نوع تکالیف، قدیمی ترین ورایج ترین تکالیف درسی در مدارس...
-
روز بزرگداشت حکیم خیام
جمعه 29 اردیبهشت 1396 13:10
28 اردیبهشت ماه روزبزرگداشت حکیم عمرخیام ریاضیدان،فیلسوف،ستاره شناس وشاعرایرانی مبارک باد
-
نهاد و گزاره چیست؟
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 14:00
هر جمله دو بخش دارد به نام ( نهاد و گزاره ). نهاد یعنی کننده ی کاریا بهتر است بگوییم کسی (کسانی) یا چیزی ( چیز هایی) که کار را انجام می دهد.به بقیه جمله هم گزاره می گوییم. .................... حال چگونه می توانیم نهاد را پیدا کینم؟ نهاد را با پرسیدن (چی کسی) و (چه چیزی) از فعل پیدا می کنیم. مثال: 1.فصل تابستان فرا...
-
روز بزرگداشت فردوسی
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 14:00
سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی کاتب شاهنامه ی بزرگ را به همه ی پارسی زبانان جهان تبریک میگویم.
-
تفاوت گذار و گزار
جمعه 15 اردیبهشت 1396 22:30
از دوران دبستان و نوشتن املا مدتها گذشته اما گاه و بیگاه در تفاوت “گزار” و “گذار” دچار اشتباه میشویم و می بینیم که برخی افراد تحصیل کرده نیز به اشتباه از این دو کلمه استفاده می کنند. . مثلاً در کلماتی مانند: قانون گذار، نماز گزار، خدمت گزار و مانند آنها. اصلی ترین روش برای شناخت تفاوت این ترکیبها ، توجه به شکل...
-
میلاد باسعادت حضرت مهــــــــــــــــــــدی (عج)
جمعه 15 اردیبهشت 1396 22:30
-
بن فعل
جمعه 15 اردیبهشت 1396 22:28
بن فعل : درهرفعل بخشی است که مفهوم کار یا حالت از آن مشخص می شود که به این بخش «بن فعل » گفته می شود که ثابت است ودرساخت های شش گانه ی فعل می آید وپیام اصلی فعل را دربردارد. مثال : 1) خوردم - خوردی - خورد- خوردیم- خوردید - خوردند 2) می خورم - می خوری - می خورد - می خوریم - می خورید - می خورند این فعل ها در عمل خوردن...