در مدارس کشور ما "آزمون" ابزاری است برای "ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان".
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، یعنی سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه ی نتایج حاصله با هدف های آموزش از پیش تعیین شده، جهت تصمیم گیری درباره ی این که آیا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های یادگیری دانش آموزان به تحقق اهداف انجامیده یا در حال تحقق هستند و تا چه حد؟
پس ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مستلزم دو اقدام اساسی است:
1- تعیین هدف های آموزشی
2- سنجش یا اندازه گیری عملکرد یادگیرندگان
کلاس درس، مکان پویایی است که در آن معلم با دانش آموز و دانش آموز با دانش آموز مرتباً در تعامل با یکدیگر قرار دارند؛ معلم سؤال می کند، باز خورد ارائه می دهد، تشویق می کند، پرسش ها و تقاضاهای دانش آموزان را پاسخ می دهد ، انتقاد می کند و اگر دانش آموزی با مشکلی مواجه شود، او را راهنمایی و هدایت می کند و ...