کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

استفاده از روش خودسنجی و همسال سنجی در ارزشیابی توصیفی


استفاده از روش خودسنجی و همسال سنجی



      بهتر است معلم از روش خود سنجی و همسال سنجی نیز بهره‌ببرد؛ یعنی هر از چندگاهی از دانش آموز بخواهد عملکرد ( آثار و نتایج فعالیت‌های یادگیری) خود را ارزشیابی نماید. این روش باید با دقت و وسواس به کار گرفته شود. اساسی ترین شرط ضروری برای استفاده از روش خودسنجی آگاهی دانش آموز از معیارها و ملاکها است .


 خودسنجی عبارتست از ارزشیابی فرد از عملکرد و فعالیتهای یادگیری خودش و همسال سنجی عبارتست از ارزشیابی دانش آموز از عملکرد و فعالیتهای یادگیری همسالانش. هدف اساسی این دو روش ایجاد احساس مسئولیت بیشتر نسبت به یادگیری خود و همسالان است. همچنین خودآگاهی و افزایش حس مراقبت از فرایند یادگیری نیز از اهداف دیگر به کارگیری این دو روش است. پژوهشی نشان داده است که ترکیب خودسنجی با ارزشیابی معلم بر عملکرد یادگیرنده تأثیر مثبت دارد.


 بر این اساس بهتر است معلم بر خودسنجیها و همسال سنجیها نظارتی داشته باشد و خود هم از عملکرد دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورد .


در همسال سنجی، رشد خودآگاهی دانش آموز را به دامنه های دیگر می کشاند؛ زیرا در هنگام داوری درباره عملکرد دانش آموز دیگر، احساس مسئولیت خواهد کرد که داوری اش دقیق تر باشد. در عین حال بررسی و تحلیل عملکرد همسال، خود یک فعالیت فکری سازنده است. خودسنجی و همسال سنجی را زمانی باید به کار برد که لازم است دانش آموز نسبت به یادگیری اش خودآگاهی بیشتری پیدا کند. برای اجرای بهتر این روش به نکاتی اشاره می شود:


-    برای ایجاد زمینه مناسب اجرای خودسنجی و همسال سنجی لازم است دانش آموزان از معیارها و ملاکهای کار و فعالیت مورد ارزشیابی آگاهی داشته باشند.


-    در صورت امکان می توانید از خود دانش آموزان در تهیه معیارها و ملاکها کمک بگیرید. این کار تجربه مفیدی برای دانش آموزان خواهد بود و احساس مسئولیت آنها را گسترش می دهد.


-    تلاش کنید موقعیتی را فراهم سازید که دانش آموزان احساس آورید در ارزشیابی از کار خودشان آزاد هستند.


-    در هنگام اجرای همسال سنجی تلاش کنید شرایطی را فراهم کنید که دانش آموز احساس نماید در هنگام ارزشیابی از کار دیگران در واقع خودش را مورد ارزشیابی قرار می دهد. این باعث می شود سو گیری در کار دانش آموزان کاهش یابد، یعنی آنها باید احساس کنند همان گونه که دیگران را ارزشیابی می کنند خودشان نیز ارزشیابی می شوند.


-    سعی کنید از نتایج این ارزشیابیها در گزارش پایانی کمتر استفاده کنید. از نتایج این ارزشیابیها بیشتر در بهبود فرایند یادگیری استفاده کنید و در صورتی که برای گزارش پایانی از آنها استفاده می کنید با ارزشیابیهای خودتان ترکیب کنید.


-  فرصت خود ارزشیابی را پیوسته برای دانش آموزان فراهم سازید.


-  به دانش آموزان بیاموزید که در ارزشیابی، از بازخورد توصیفی به جای نمره یا رتبه استفاده کنند.


-  در بازخوردهای توصیفی وضعیت پیشرفت دانش آموز توصیف شود؛ یعنی ضعفها و قوتها بیان شود و در صورت امکان رهنمودهایی نیز داده شود.


 خیلی خوب –خوب –قابل قبول –نیاز به تلاش بیشتر



   جهت اطلاع بیشتر به کتاب " فرایند برنامه ریزی تکالیف درسی دانش آموزان" تالیف دکتر نادرقلی قورچیان و دیگران ، انتشارات منادی تربیت ، مراجعه نمائید.

چهل و چهارنکته از ریاضی


چهل و چهار نکته از ریاضی:

 

1 – پاره خط فقط یک نقطه ی وسط دارد . 

2 – برای کشیدن یک خط راست کافی است 2 نقطه از آن را داشته باشیم . 

3 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .

4 – پاره خط قسمتی از خط راست است که ابتدا و انتهای آن مشخص باشد و ما نتوانیم آن را ادامه دهیم .

5 – هر زاویه از دو نیم خط تشکیل شده است .

6 – به نقطه ی مشترک دو نیم خط در زاویه راس زاویه می گویند .

7 – برای خواندن و نوشتن زاویه حرف راس زاویه را در وسط می نویسند .

8 – انواع زاویه : زاویه ی راست یا قائمه ، تند و باز.

9 – برای اندازه گیری زاویه ی راست یا قائمه از وسیله ای به نام گونیا استفاده می شود .

10 – زاویه ی تند از زاویه ی راست کوچکتر است .

11 – زاویه ی باز از زاویه ی راست بزرگتر است .

12 – نیم ساز نیم خطی است که از راس زاویه می گذرد و زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند .

13 – دو خط که زاویه ی بین آن ها راست باشد ، دو خط عمود برهم نامیده می شود . 

14 – هر مثلثی که یکی از زاویه های آن قائمه باشد مثلث قائم الزاویه نامیده می شود .

15 – به بزرگترین ضلع مثلث قائم الزاویه وتر گویند .

16 – هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع موازی داشته باشد ذوزنقه نامیده می شود .

17 – فاصله ی دو خط موازی برابر است با فاصله ی یک نقطه از یک خط تا خط دیگر .

18 – عبارت هایی که درستی تقسیم را نشان می دهد عبارت های تقسیم نامیده می شوند . ( امتحان تقسیم )

19 – در تقسیم همیشه باقی مانده کوچکتر از مقسوم علیه است . این عبارت دوم تقسیم است .

20 – عبارت اول تقسیم ( خارج قسمت ضربدر مقسوم علیه به اضافه ی باقی مانده  ) مساوی است با مقسوم .

21 – واحد اندازه گیری مایعات لیتر است مثل بنزین – نفت .

22 – به مستطیلی که ضلع های آن هم اندازه باشند مربع می گوییم .

23 – به هر لوزی که زاویه های آن قائمه باشند مربع می گوییم .

24 – اندازه ی دور هر شکل محیط آن شکل نامیده می شود .

25 – محیط مربع مساوی است با : اندازه ی یک ضلع ضربدر 4

26 – محیط لوزی برابر است با اندازه ی یک ضلع ضربدر 4

27 – محیط مثلث متساوی الاضلاع برابر است با : اندازه ی یک ضلع ضربدر 3

28 – برای اندازه گیری محیط مستطیل یا متوازی الاضلاع : اندازه ی دو ضلع متوالی را جمع می کنیم و بعد حاصل را دو برابر می کنیم .

29 – اعدادی بر 2 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها زوج باشد یعنی 0 – 2 – 4 – 6 – یا 8 باشد .

30 – اعدادی بر 5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 یا 5 باشد .

31 – اعدادی هم بر 2 هم بر5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 باشد .

32 – اعدادی هم بر 2 هم بر5 و هم بر 10بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 باشد .

33 – برای نوشتن کسرهای مساوی صورت و مخرج را در یک عدد واحد مثل 2 ضرب می کنیم.

34 – در ساده کردن کسرها باید صورت و مخرج را به یک عدد مساوی تقسیم کنیم .

35 – از دو کسر که دارای مخرج های مساوی است آن کسری بزرگتر است که صورتش بیشتر باشد .

36 – از دوکسر که دارای صورت های مساوی هستند آن کسری بزرگتر است که مخرش کمتر باشد .

37 – کسرهایی که صورت و مخرج مساوی دارند مساوی هستند با 1 .

38 – مساحت هر مستطیل برابر است با حاصل ضرب طول در عرض.

39 – مساحت مربع برابر است با حاصل ضرب اندازه ی یک ضلع در خودش .

40 – مساحت هر متوازی الاضلاع برابر است با حاصل ضرب قاعده در ارتفاع آن .

41 – مساحت هر مثلث برابر است با قاعده ضربدر ارتفاع تقسیم بر 2.

42 _ مساحت هر لوزی برابر است با حاصل ضرب دو قطر تقسیم بر 2.

43 _ مساحت هر ذوزنقه برابر است با مجموع دو قاعده ضربدر ارتفاع تقسیم بر2.
44 _ حجم مکعب و مکعب مستطیل برابر است با طول ضربدر عرض ضربدر ارتفاع.

شعرمحاسبه حجم

 

شعرمحاسبه حجم

 

نون و پنیر و بامیه

حجم واسه چه کاریه

 

شکلی که رو کاغذ نیست

راحت بگم سه بعدیست

 

این میشه به چه معنا

شده برام معما

 

شکلم فضا می گیره

یعنی که جا می گیره

 

می گیم بهش مکعب

مستطیل و مربع

 

حالا میخوام حساب کنم

سه تا عدد پیدا کنم

 

طول میخواد عرض می خواد

مثل یه شکل ساده

 

یه ضلع دیگه لازم دارم

ضلعی که روش ایستاده

 

این ضلع میشه بلندا

که بهش می گم ارتفاع

 

طول و عرض و ارتفاع

ضرب میشه این سه اضلاع

 

با ضرب این سه تا ضلع

حجم شکلم حساب شد

 

حجم یعنی یک فضا

که شکل ما می گیره

 

طول  عرض  ارتفاع

سه تایی به هم ضرب میشه

 

حجم شکلم همینه

ریاضی دل نشینه

کاربردهای ویرگول


کاربردهای ویرگول

 

1. بین عبارت‌ها و جمله‌های غیر مستقلی که در مجموع یک جمله ی کامل را تشکیل می‌دهند، از این علامت استفاده می‌شود:

او که مردی مدبر بود، به عنوان رییس انتخاب شد.

 

2. اگر درجمله، چند کلمه یا ترکیب در کنار هم قرار گیرند که از نظر دستوری دارای یک نقش باشند، معمولاً بین آنها ویرگول قرار می‌گیرد :

مدیران باید دلیر، جسور، متعهد، بردبار و با انضباط باشند.

 

3. برای پرهیز از غلط خوانی جمله و درک مقصود واقعی نویسنده بین دو کلمه مستقل که احتمال دارد خواننده آنها را به هم اضافه کند یا با کسره اضافه بخواند، به کار می‌رود:

پاداش، انگیزه‌ی کاری کارکنان را زنده کرد.

 

 

4. در دو طرف عطف بیان و بدل مورد استفاده قرار می‌گیرد:

سعدی ، شاعر قرن هفتم ، گلستان را نوشت.

 

5. هرگاه چند کلمه یا عبارت یا جمله، همپایه باشند، بین آنها ویرگول می‌گذارند:

هم سر گاو را بریدند، هم سر خمره را شکستند.

 

 

6. برای جدا کردن جمله یا عبارت دعایی معترضه در جمله مورد استفاده قرار می‌گیرد:

دی، که پایش شکسته باد، برفت / گل، که عمرش دراز باد، آمد

 

7. برای جدا سازی قسمت‌های مختلف نشانی، مآخذ و منابع کاربرد دارد:

تهران، خیابان سعدی ، شماره 17

تفاوت “گزار” و “گذار”


تفاوت “گزار” و “گذار”


 مثلاً در کلماتی مانند: قانون گذار، نماز گزار، خدمت گزار و مانند آن‌ها. اصلی ترین روش برای شناخت تفاوت این ترکیب‌ها ، توجه به شکل نوشتن فعل‌های “گذاشتن” و “گزاردن” و معنی آنهاست.

در مورد مصدر گذاشتن: (گذار ریشه فعل گذاردن است و به معنی گذاشتن است)
معانی: قرار دادن، جای دادن، ترک کردن، عبور کردن، وضع کردن، اجازه دادن و موارد مشابه اینهاست.
مثال: کتاب را در قفسه گذاشتم. (قرار دادم)
-نظر پدرت چه بود؟ -پدرم راضی نبود، اما بالاخره گذاشت. (اجازه داد)
مرگ او اندوه بزرگی را در قلبم گذاشت. (معنای مجازی قرار گذاشتن)
دیگر کاربردها: واگذاردن، واگذار کردن: تسلیم کردن، به عهده‌ی کسی انداختن- جا گذاشتن، گرو گذاشتن- بنیانگذار: بنا کننده- سیاستگذار: وضع کردن سیاست -پایه گذار- سرمایه گذار- امانت گذار- بیمه‌گذار- قانون گذار- فرمان گذار- فروگذار و.....
در مورد مصدر گزاردن: (= گزاریدن)
معانی: انجام دادن و به‌ جا آوردن، پرداختن (وام، مالیات و غیره)، بیان کردن، ترجمه کردن، تفسیر کردن، رسانیدن و تبلیغ کردن ( پیغام، پیغمبری و غیره)، بیان کردن، صرف و خرج کردن
کاربردها: گزارش، بیان کردن، اظهار کردن: سخن گزاردن، پاسخ گزاردن- نمازگزار: به جای آورنده‌ی نماز- خدمتگزار: به جای آورنده‌ی خدمت- سپاسگزار: به جای آورنده و ادا کننده‌ی تشکر- وام‌ گزار: پرداخت کننده‌ی وام- پیام گزار: پیام آور- خواب‌ گزار: تعبیر کننده‌ی خواب – حق‌گزار: ادا کننده‌ی حق- مصلحت گزار: خیر اندیش- گله گزار: گله کننده – باج گزار: باج دهنده
حین نوشتن چنین عباراتی مثلاً نمازگزار، با خودتان بگویید: نماز گذاشتن یا نماز گزاردن؟ نماز قرار دادن یا نماز به جا آوردن؟ مسلماً پاسخ درست را می‌یابید. خدمت گذاشتن یا گزاردن؟ و …
بالاخره چطور “گذار” و “گزار” را از هم جدا کنیم؟!
به طور کلی می‌توان گفت:
هرگاه پسوند به معنی گذاشتن و قرار دادن باشد، با “ذ” می‌نویسیم.
هرگاه پسوند به معنی ادا کردن و به‌جا آوردن باشد با “ز” می‌نویسیم.
                                       

معانی لغات برگرفته از فرهنگ معین

تاثیر نقاشی کشیدن در کودکان


تاثیر نقاشی کشیدن در کودکان

۱- نقاشی به هماهنگی چشم و دست های کودک کمک می کند

۲- نقاشی کشیدن کودکان، راهی عالی برای تقویت ماهیچه های کوچک دستان بچه هاست که در سنین مدرسه و از اول ابتدایی در مهارت نوشتن کودکان نقش مهمی دارد.

۳- در نقاشی کشیدن؛ هم نیم کره ی چپ مغز که محل فعالیت های تحلیلی و منطقی است و هم نیم کره ی راست  که محل فعالیت های خلاقانه و احساسی است، فعالیت می کند.
هماهنگی و فعالیت دو نیم کره، اهمیت زیادی در قدرت حل مسائل پیچیده دارد که نقش مهمی در موفقیت های افراد بازی می کند.

۴- نقاشی کردن کودکان به آن ها اجازه ی تفکر خلاق، تصمیم گیری و حل مسئله را در محیطی امن فراهم می کند.

۵- نقاشی کشیدن برای بچه ها فرصت های زیادی برای آموزش و یادگیری فراهم می کند که یادگیری رنگ ها و اشکال هندسی، بیان ایده ها، ترکیب رنگ ها و آزمایش آن ها از آن جمله است.

۶- نقاشی کردن کودکان، فرصتی برای تمرین خلاقیت باز است، در نقاشی فقط یک راه درست وجود ندارد و برای بیان ایده ها و استفاده از خلاقیت آزادیم!

۷- نقاشی کشیدن راهی خوب برای کسب آرامش است  و به رها شدن از استرس و به کاهش تنش ها در گذر از دوران و موقعیت های سخت زندگی کمک می کند.


" کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری"

9 درس زندگــے از آلبــــــــرت اینشتیـــــــــن


9 درس زندگــے از آلبــــــــــــرت اینشتیـــــــــــن

-- ڪنجڪاوے تان را دنبال ڪنید: “من استعداد به خصوصی ندارم. فقط به شدت ڪنجڪاوم.”
درباره چه چیزی ڪنجڪاو هستید؟ دنبال ڪردن ڪنجڪاوی تان راز موفقیت تان است.

-- پشتڪار با ارزش است: “نه اینڪه من خیلی باهوش باشم؛ بلڪه با مسایل زمان بیشترے مــے مانم.”
تا زمانیڪه به هدف تان برسید، پشتڪار دارید؟ اینشتین مــے خواهد بگوید، تمام ارزش تمبر پستــے به این است ڪه با تمام نیرو به چیزے بچسبد، تا اینڪه به مقصدش برسد. مانند تمبر پستے باشید، مسیری را ڪه آغاز ڪردید به پایان برسانید. به یاد بیاورید ڪه در جایــے دیگر اینشتین گفته بود، “من برای ماه ها و سالها فڪر مــے ڪنم و فڪر مــے ڪنم. ۹۹ بار نتیجه اشتباه است. صدمین بار حق با من است.”

-- تخیل قدرتمند است: “تخیل همه چیز است. تخیل پیش نمایشی از جذابیت هاے آینده زندگانــے است. تخیل با ارزش تر از دانش است.”
آیا از تخیل تان استفاده مــے ڪنید؟ اینشتین می گوید تخیل با ارزش تر از دانش است. به یاد بیاورید ڪه توماس ادیسون مــے گفت: “براے ابداع، به یڪ تخیل خوب و ڪپه ایی از آت و آشغال نیاز دارید.”

-- اشتباه ڪردن اتفاق بدے نیست: “فردے ڪه هرگز اشتباه نکرده، هرگز چیز جدیدے را امتحان نڪرده است.”
از اینڪه اشتباه کردید، نترسید. اشتباه شڪست نیست. اشتباهات مــے تواند شما را باهوش تر، سریع تر و بهتر ڪنند. در واقع شما زمانی موفق خواهید شد ڪه دو چندان اشتباه ڪرده باشید.

-- برای اڪنون زندگــے ڪنید: “من هرگز به آینده فڪر نمــے ڪنم – آینده به زودی فرا خواهد رسید.”
شما نمــے توانید فورا آینده را دست خوش تغییرات ڪنید، بنابراین بسیار مهم است ڪه تمام تلاش تان را برای “اڪنون” وقف ڪنید.

-- انتظار نتایج متفاوت نداشته باشید: “حماقت این است ڪه بارها و بارها ڪاری یڪسان انجام دهید و انتظار نتیجه اے متفاوت داشته باشید.”
شما نمــے توانید ڪاری یڪسان را هر روز انجام دهید و انتظار تفاوت در نتایجش داشته باشید. به عبارتی، برای ایجاد تغییر در زندگــے بایستــے در خودتان تغییراتــے ایجاد ڪنید.

-- حماقت و نابغگی: “تفاوت بین حماقت و نابغه بودن در این است ڪه نابغه بودن محدودیت هاے خودش را دارد.“

-- یادگیرے قوانین و سپس بهتر بازے ڪردن: “شما بایستــے قوانین بازے را بیاموزید. و سپس بهتر از هر فرد دیگرے بازے مــے ڪنید.”
دو ڪار است ڪه باید انجامش دهید: ابتدا باید قوانین بازے را ڪه مــے خواهید بازے ڪنید بیاموزید. درست است، خیلــے هیجان انگیز نیست اما حیاتــے است. بعدا، شما بهتر از هر فرد دیگرے بازے خواهید ڪرد.

-- دانش از تجربه مــے آید: “اطلاعات، دانش نیست. تنها منبع دانش، تجربه است.”
دانش از تجربه مــے آید. شما مــے توانید درباره ے ڪارے بحث ڪنید، اما بحث ڪردن فقط درڪــے فیلسوفانه از آن ڪار به شما مــے دهد. شما بایستــے در ابتدا آن ڪار را تجربه ڪنید تا بدانیدش. چه ڪنیم؟ تجربه بیاندوزید. وقت تان را خیلی بابت اطلاعات نظرے صرف نڪنید، بروید و ڪارے انجام دهید تا تجربه ایــے با ارزش را ڪسب ڪنید.

وفات حضرت زینب(س) تسلیت

Image result for ‫عکس شهادت حضرت زینب‬‎

آن که همدست حسین گشته و بر خلق رساند

صورت و معنی قرآن خدا زینب (س)بود

آن که بر اهل جهان موی به مو کرد اعلان

اصل منظور شه کرب و بلا زینب (س)بود

وفات حضرت زینب(س) تسلیت باد


نقش‌ خانواده‌ در ترغیب‌ فرزندان‌ به‌ مطالعه‌ و کتابخوانی‌


نقش‌ خانواده‌ در ترغیب‌ فرزندان‌ به‌ مطالعه‌ و کتابخوانی‌
خانواده‌، اولین‌ مدرسه‌ای‌ است‌ که‌ انسان‌ در آن‌ درس‌ می‌آموزد و به‌ عنوان‌ نخستین‌ پایگاه‌ آموزش‌ و پرورش‌ و ازاساسی‌ترین‌ عوامل‌ در تشکیل‌ شخصیت‌ کودک‌ است‌. خانواده‌ نقش‌ بسیار مهمّی‌ در رشد و پرورش‌ کودک‌ دارد و درتمام‌ جنبه‌های‌ فردی‌ (معنوی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌، اقتصادی‌ و...) اثری‌ عمیق‌ و غیرقابل‌ انکار دارد. بایدبپذیریم‌ که‌ اولین‌ عامل‌ مؤثر در ایجاد انگیزه‌ و عادت‌ به‌ مطالعه‌ و کتاب‌خوانی‌ در کودکان‌ «خانواده‌» است‌.