کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

انواع بازخورد از منظر زمان ارائه ی بازخورد و ارتباط با یادگیری

انواع بازخورد از منظر زمان ارائه ی بازخورد و ارتباط با یادگیری

* بازخوردهای فرآیندی:

بازخوردهایی که دانش آموزان در جریان فعالیت های خود دریافت می کنند.

* بازخوردهای پایانی:

بازخوردهایی که دانش آموزان در پایان هر دو ماه از سال تحصیلی ، به صورت گزارش مشروح پیشرفت تحصیلی ، دریافت می کنند.

(علی نجوای عرش کبریایی )


 (علی نجوای عرش کبریایی )

 
 

علی نجوای عرش کبریایی

علی مولود بیت ا...اعلی

علی آیینه ای از حق زمعنی

علی قربانی محراب خونین

علی میزان حق،مثقال توزین

علی مولای درویشان بی کس

علی روحی زانفاس مقدس

علی ذکر و دعای هرملائک

علی ره توشه عرفان سالک

علی وصف کمالات پیمبر

علی را دخت احمد گشته همسر

علی همراه خود دارد سه گوهر

علی دارد حسن همراه کوثر

علی دارد حسینی نور عینی

علی سلطان وچون او کس نبینی

علی غمخوار ودمساز یتیمان

علی مرحم به دلهای پریشان

علی شافی به غوغای قیامت

علی مبعوث حق ،نور ولایت

علی قرآن ناطق خصم هر خس

علی تفسیر قرآن و سخن بس

ولادت امام محمد تقی(ع)


پدرت شاه خراسان و خودت گنج مقامی


پدرت حضرت خورشید و خودت گنج تمامی


غنچه ای نیست که عطر نفست را نشناسد


تو که ذکر صلواتی و درودی و سلامی


ولادت امام جــــــــــــــــــــــواد (ع) مبارک باد.

بازخورد در ارزشیابی کیفی توصیفی


بازخورد در ارزشیابی کیفی توصیفی


در هر نظام ارزشیابی عنصر " بازخورد" وجود دارد. در واقع ، ارزش یابی بدون بازخورد ناقص و نا تمام خواهد بود.

یکی از فعالیت های مهم معلم در فرآیند یاد دهی و ارزش یابی، ارائه ی بازخوردهای مؤثر و پیوسته است. بازخورد، در واقع فعالیتی است که جریان یادگیری را در کلاس عمق می بخشد. بازخوردهای توصیفی، به دلیل سهولت در برقراری ارتباط و انتقال دقیق تر منظور و مقصود معلم ، از عهده ی این منظور بهتر بر می آید. بازخوردهای توصیفی در واقع انعکاس داوری معلم نسبت به فعالیت هاو نتایج یادگیری دانش آموز است. فعالیت های یادگیری دانش آموز از طریق بازخورد، در مسیر انتظارات آموزشی قرار می گیرد. با وجود بازخورد توصیفی است که ارزش یابی، رشد دهنده، توانمند ساز و پویا می شود.

با دریافت هر بازخورد، برای دانش آموز روشن می شود که در چه وضعیتی قرار دارد و باید به چه فعالیت هایی بپردازد. هم چنین چه انتظاراتی از او دارند و کدام انتظارات آموزشی ، اهمیت بیشتری دارد. در حقیقت بازخورد ، هسته ی مرکزی فرآیند یاددهی یادگیری است. لذا، بازخورد باید بر روی انتظارات آموزشی و فعالیت های دانش آموز متمرکز باشد و به گونه ای صورت گیرد که به دانش آموزان کمک کند تا خطاها و اشتباهاتشان را در جریان یادگیری کاهش دهند و وظایف و تکالیف خود را با دقت بیش تری اجرا کنند. در واقع بازخورد، نه تنها به دانش آموزان درباره ی چگونگی مهارت و دانشی که کسب کرده اند اطلاعات می دهد، بلکه به آنها می گوید که چگونه مهارت ها و دانش خود را ارتقا دهند. به این ترتیب ، دامنه ی تجربیات دانش آموز در جریان یادگیری توسعه می یابد.

اهمیت مطالعه و نحوه ی درست آن


اهمیت مطالعه و نحوه ی درست آن


مطالعه، همانند انجام هرکار یا فعالیت دیگر ، نیازمند استفاده از روش درست است. رشد و شکوفایی استعدادها، توانایی ها و دانش هر انسان به کمیت و کیفیت مطالعه ی او بستگی دارد. اگر به دقت بررسی کنیم خواهیم دید که یکی از دلایل افت تحصیلی برخی از دانش آموزان این است که شیوه ی مطالعه ی آنها بر طبق روش ها و اصول صحیح مطالعه نیست و نه اینکه لزوماً کم مطالعه می کنند. رعایت نکردن اصول و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح کارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه می شود. واقعیت این است که در دنیای امروز که عصر اطلاعات و نبرد اندیشه ها و مغزهاست و انسان با انبوه فزاینده اطلاعات اعم از کتاب، مجله، روزنامه و .... مواجه است، نمی توان با همان روش های قدیمی پیش رفت. در جهان امروز مطالعه، ضرورتِ پیشرفت است. در اینجا به ذکر پیشنهادها و توصیه هایی می پردازیم که رعایت آن ها در هنگام مطالعه تقریباً برای همه افراد مفید و ضروری به نظر می رسد.



بقیه در ادامه ی مطلب


ادامه مطلب ...

انواع بازخورد از منظرهای گوناگون

انواع بازخورد

بازخوردهای توصیفی انواعی دارند و برحسب ملاک های مورد نظر به چند گروه طبقه بندی می شوند:

  • از منظر ابزار ارتباط
  • از منظر محتوا
  • از منظر ارائه دهنده یا منبع بازخورد
  • از منظر زمان ارائه ی بازخورد و ارتباط با یادگیری

 


نمونه هایی از طرح سوالات خلاق برای اهداف دروس در تهیه تکلیف نوروزی


نمونه هایی از طرح سوالات خلاق برای اهداف دروس در تهیه تکلیف نوروزی
مثلاً :::

 در اطراف خودش چیزهایی که تقارن محوری یا مرکزی دارند پیدا کرده و بکشد .


یا زاویه هایی رو در اطراف شناسایی کند و بکشد.


هنگام آشپزی نسبت های مواد غذایی رو بنویسد بعد برای 10 یا 15 نفر حساب کند و درصد هر کدام را حساب کند.

قد خودش را دقیق با اعشارش بنویسد و با بزرگترها و کوچکترهای خانواده مقایسه کند و جمع یا تفریق یا ضرب را بنویسد.

مقدار عیدی هایی که دارند را  جمع زده و با قیمت هایی مقایسه کند و بگوید توانایی خرید کدام وسیله را دارد  و چقدر می ماند.

ساعت تحویل سال را  یادداشت کند و حساب کند  تا پایان روز چقدر مانده .

یا نسبت های مساوی را  در نقاشی نشان بدهد.

یک نمونه کاوشگری....
تغییرات مواد اطراف....
داستان نویسی با موضوعات مختلف ....
و تحقیق درباره یک ضرب المثل
میثاق با آتش نشانان درباره چهارشنبه سوری
پیدا کردن حروف مقطعه در قرآن و نام سوره ا ش
طرح معما و حل آن
سرودن شعر با موضوعات درسی
و...............

از این قبیل سوالات می توان در تهیه ی تکلیف نوروزی استفاده کرد.