کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

بازخورد در ارزشیابی کیفی توصیفی


بازخورد در ارزشیابی کیفی توصیفی


در هر نظام ارزشیابی عنصر " بازخورد" وجود دارد. در واقع ، ارزش یابی بدون بازخورد ناقص و نا تمام خواهد بود.

یکی از فعالیت های مهم معلم در فرآیند یاد دهی و ارزش یابی، ارائه ی بازخوردهای مؤثر و پیوسته است. بازخورد، در واقع فعالیتی است که جریان یادگیری را در کلاس عمق می بخشد. بازخوردهای توصیفی، به دلیل سهولت در برقراری ارتباط و انتقال دقیق تر منظور و مقصود معلم ، از عهده ی این منظور بهتر بر می آید. بازخوردهای توصیفی در واقع انعکاس داوری معلم نسبت به فعالیت هاو نتایج یادگیری دانش آموز است. فعالیت های یادگیری دانش آموز از طریق بازخورد، در مسیر انتظارات آموزشی قرار می گیرد. با وجود بازخورد توصیفی است که ارزش یابی، رشد دهنده، توانمند ساز و پویا می شود.

با دریافت هر بازخورد، برای دانش آموز روشن می شود که در چه وضعیتی قرار دارد و باید به چه فعالیت هایی بپردازد. هم چنین چه انتظاراتی از او دارند و کدام انتظارات آموزشی ، اهمیت بیشتری دارد. در حقیقت بازخورد ، هسته ی مرکزی فرآیند یاددهی یادگیری است. لذا، بازخورد باید بر روی انتظارات آموزشی و فعالیت های دانش آموز متمرکز باشد و به گونه ای صورت گیرد که به دانش آموزان کمک کند تا خطاها و اشتباهاتشان را در جریان یادگیری کاهش دهند و وظایف و تکالیف خود را با دقت بیش تری اجرا کنند. در واقع بازخورد، نه تنها به دانش آموزان درباره ی چگونگی مهارت و دانشی که کسب کرده اند اطلاعات می دهد، بلکه به آنها می گوید که چگونه مهارت ها و دانش خود را ارتقا دهند. به این ترتیب ، دامنه ی تجربیات دانش آموز در جریان یادگیری توسعه می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد