کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

راهکار افزایش دقت دانش آموزان بی دقت

راهکار افزایش دقت دانش آموزان بی دقت

توجه و تمرکز، پایه و اساس انجام موفقیت آمیز امور روزمره، مطالعه ی هدفمند و بهینه و همچنین انجام صحیح تکالیف درسی است.

    برخی تمرینات و بازی هایی وجود دارند که والدین می توانند با کودک انجام دهند تا توانایی تمرکز و توجه را
    در آنان افزایش دهند.
   

    تجسم

    از کودک بخواهید چشمانش را ببندد. سپس تصویر یکی از اشکال هندسی مانند مثلث را در ذهن تجسم کند و بعد از آن با چشمان بسته آن تصویر را روی کاغذ ترسیم کند. از او بخواهید این کار را دوباره تکرار کند و تصویر متجسم ذهنش را نقاشی کند، انجام این کار بدون توجه و تمرکز امکان پذیر نخواهد بود و این کار هر چه کندتر صورت گیرد به علت افزایش مدت زمان توجه و تمرکز، نتایج بهتری به همراه دارد. در مراحل پیشرفته تر می توان اشکال متفاوت و پیچیده تری مانند مربع، لوزی، ستاره و ... انتخاب کرد.
   
    حدس شکل ها

    از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، آنگاه اشکال هندسی را به او بدهید و از او بخواهید که نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پیشرفته تر اشکال حیوانات مختلف را به او پیشنهاد دهید.
   

تمرکز بر دما


    دستان کودک را در دست بگیرید و هنگامی که چشمانش بسته است، دو شیء کمی گرم و کمی سرد را در دستانش بگذارید و از او بخواهید دمایی را که احساس می کند شرح دهد.
   
   تمرکز بر صدای محیط

    هنگامی که با کودک به مکان های شلوغ مانند پارک، رستوران، ساحل، جنگل و... می روید، از او بخواهید به صدای طبیعت گوش فرا دهد، صداهایی مانند صحبت افراد حاضر در محیط، صدای آب، صدای امواج دریا، صدای برخورد و تماس اشیا، صدای پرندگان و.... اکنون از او بخواهید هر صدایی را که می شنود توضیح دهد. وسایل صوتی - تصویری، انواع سی دی ها و نوارهای مختلفی وجود دارند که صداهای مختلفی از طبیعت هستند و کودک می تواند این تمرین تمرکز را در خانه انجام دهد.

   
 بازی با انگشتان

   از کودک بخواهید انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمرکز روی یکی از آنها، آن را خم کند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهید دستش را باز کند و این بار با تمرکز بیشتر یکی از انگشتانش را خم کرده و دوباره باز کند، سپس همین کار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اینکه انگشتان دیگر را خم کند.
   
   تکنیک تنفس

    از کودک بخواهید به آرامی تنفس کند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش باید در هر دم و بازدم تکرار شود.
   
  نگاه کردن

    شیء را در فاصله چند متری کودک قرار داده و از او بخواهید که به آن شیء بدون پلک زدن نگاه کند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلک زدن طولانی تر شود تمرکز وی را به همان نسبت افزایش خواهد داد.
    این نکته را به کودک یادآور شوید پلک نزدن همیشه خوب نیست و مختص انجام این تمرین است زیرا پلک نزدن مداوم سبب خشکی، سوزش و خارش چشم خواهد شد. در پایان هر تمرین به نتایج و پیشرفت های حاصله کودک نیز توجه داشته باشید.

روش تدریس فعال E5

روش تدریس فعال  E5
هدف اساسی این الگو، دست‌یابی به روحیه‌ی کار جمعی، کشف فعّال، جست و جو و کاوش است. الگوی E5 ، از پویاترین و کارآمدترین الگوهای تدریس به شمار می‌رود که در بسیاری از کلاس‌های دنیا با موفقیت در حال اجرا می باشد‌.

 نقش معلّم در روش  E5 ، فعال کردن دانش‌آموز، زمینه‌سازی و هدایت فعالیت‌های یادگیری است. این روش فرصت کشف فعال، آزمایش و تفکر خلاق را در اختیار دانش‌آموز قرار می‌دهید.   

ـ مراحل اجرای الگوی E5 :

۱. درگیر کردن( Engaging):

تحریک حسّ کنجکاوی و علاقه‌ی دانش‌آموزان از طریق انجام یک فعالیت، طرح سؤالی جالب، خواندن داستانی نیمه‌تمام، نشان دادن عکسی جالب و ...

۲. کاوش( Exploration):

مشاهده‌ی دقیق و ثبت مشاهدات، تفکر آزاد و بحث گروهی، پیش‌بینی و انجام آزمایش (پرورش مهارت‌های کاوشگری)

۳. توصیف( Explanation):
شرح حال و بیان دقیق مشاهدات به صورت کتبی و شفاهی و ارائه‌ی راه حل‌ها و پاسخ‌های احتمالی (پرورش مهارت‌های تفکر انتفادی و تجزیه و تحلیل)

۴. شرح و بسط( Elaboration):
جمع‌آوری اطلاعات از منابع گوناگون، تعمیم و گسترش یافته‌ها و ایجاد ارتباط بین ایده‌های مرتبط با هم ( پرورش توانایی کاربرد مفاهیم در موقعیت‌های جدید)

۵. ارزش‌یابی ( Evaluation):
ارزیابی دانش و مهارت‌های کسب شده در فرایند یادگیری و استفاده از روش خودارزیابی


شبه جمله

برای بیان حالات روحی و درونی چون شادی، تعجب، درد، افسوس و

مانند آن ها از کلماتی همچون به، وه، آه، آوخ و جزء آن ها

استفاده می شودکه به آن شبه جمله یا صوت می گویند.

 

اقسام شبه جمله:

شبه جمله امید و آرزو و دعا:  کاش، ای کاش،  الهی، ان شاء الله

شبه جمله تحسین و تشویق:   خوب، آفرین، مرحبا، به به، بارک الله

شبه جمله درد و تاسف: آه، واویلا، وای، دریغ، فریاد

شبه جمله تعجب: به، وه، اوه، عجب، شگفتا

شبه جمله تنبیه و تحذیر: امان، مبادا، زنهار

شبه جمله امر: یا الله، بسم الله، خاموش، خفه

شبه جمله احترام و قبول:  چشم، قربان، ای بچشم  

شبه جمله جواب و تصدیق:  بله، آری، البته، ای، ای والله

 

نهاد و گـــزاره

نهاد و گزاره چیست؟

هر جمله دو بخش دارد به نام نهاد و گزاره.

نهاد: کلمه یا گروهی از کلمات است که درباره ی آن خبری می دهیم.

گزاره : گزارش یا خبری است که درباره ی نهاد داده می شود.

فعل همیشه در گزاره است.

                                     ....................

 چگونه می توانیم نهاد را پیدا کنیم؟

نهاد را با پرسیدن (چی کسی؟) و (چه چیزی؟) + فعل       پیدا می کنیم.

اگر فعل جمع باشد (چه کسانی ؟) و ( چه چیزهایی؟) + فعل   پیدا می کنیم.

مثال:

1.فصل تابستان فرا رسیده است.

چی چیزی فرا رسیده است؟( فصل تابستان). (فصل تابستان) نهاد

جمله است و (فرا رسیده است ) گزاره جمله است. 

                                     ...................

2.محمد برای دیدن دوستش به شیرازآمده است.

چه کسی آمده است؟ (محمد). (محمد) نهاد است و (برای دیدن

دوستش به شیراز امده است) گزاره جمله است.

                                     ....................

نکته1: نهاد ممکن است بیشتر از یک کلمه باشد.

مثال:

1.بچه های زرنگ کلاس پنجم مدرسه دکترحسابی آمدند.

در جمله بالا (های زرنگ کلاس پنجم مدرسه دکتر حسابی) نهاد

و (آمدند) گزاره است.

                                    ....................

نکته2:در بعضی جمله ها نهاد پنهان است.

مثال:

1.علی را بیاور.

کامل این جمله این است: (مثلا (محمد) علی را بیاور.

چه کسی علی را بیاورد؟ محمد. اما محمد در جمله نیست.

پس نهاد غایب است.