کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

ابزارهای ارزشیابی توصیفی(تکالیف درسی)


تکالیف درسی از منظر تعداد دانش آموزان درگیر به سه دسته تقسیم می شوند:



1-   تکالیف عمومی : تکالیفی که برای تمامی دانش  آموزان کلاس در نظر گرفتـه می شود.


2-   تکالیف گروهی : امروزه فعالیت گروهی در کلاس درس بسیار مورد اقبال معلمان است. معلمان تلاش می کنند تعداد محدودی از دانش آموزان را دریک گروه سازمان داده وآنها را برای اجرای فعالیت هایی به مشارکت وادار کنند. تکالیف گروهی براساس نوع گروه وهدف گروه ارائه می شود. مهم این است که تکالیف گروهی باید قابلیت انجام گروهی را نیز داشته باشد وآنها را به تعامل وهم فکری وادارد.


3-   تکالیف انفرادی : این تکالیف براساس شناخت معلم از ویژگی های دانش آموز ارائه می شود. وجود تفاوت های فردی در بین دانش آموز، این دسته از تکالیف را ضروری می نماید.


     معلم می تواند براساس شناختی که از دانش آموز خاصی پیدا کرده است و به فرض او را در یک زمینه ضعیف دیده ، برایش تکلیفی تعیین کند تا ضعفش جبران شود. یا این که برعکس، دانش ‌آموزی که در زمینه ای قوی است و می توان تکالیف ویژه ای برایش در نظر گرفت. مثلاً در مهارت های هنری می تواند برای کودکی که شایستگی خاصی در رشته ای از خود نشان داده، تکلیف ویژه ای پیشنهاد کند.هم چنین بر اساس نیاز کلاس و بر اساس انتظارات آموزشی می تواند تکالیفی برای گروه یا همة کلاس طراحی کند.


برگرفته از سایت : آقای ناصر عباسپور

انواع بازخورد از منظر ارائه دهنده یا منبع بازخورد

انواع بازخورد از منظر ارائه دهنده یا منبع بازخورد

جریان بازخورد تنها بین معلم و دانش آموزان شکل نمی گیرد و موارد دیگری نیز دارد، از جمله:

* دانش آموز و دانش آموز( همسال سنجی)؛

* دانش آموز و والدین ( سنجش والدین)؛

* والدین ومعلم؛

* و هم چنین، بین دانش آموز و خودش (خود سنجی)

انواع بازخورد از منظر محتوا

انواع بازخورد از منظر محتوا

* بازخوردهای شناختی: بازخوردهایی که به دانش آموز درباره ی یادگیری مطالب و مباحث درس ها ارائه می گردد.

* بازخورد های فرا شناختی: بازخوردهایی که درباره ی روش ها و نحوه ی یادگیری دانش آموز ارائه می شود.

انواع بازخورد از منظر ابزار ارتباط

انواع بازخورد از منظر ابزار ارتباط

* بازخوردهای شفاهی، مانند گفت و گوی معلم با دانش اموزی که در حال حل کردن یک مسئله است.

* بازخوردهای کتبی یا نوشتاری، مانند آنچه که معلم بر روی تکالیف دانش آموزان می نویسد.

 

انواع اهرم

اهرمی که جسم بین نیرو و تکیه گاه است:
http://www.uplodfile.com/uploads/148918283363851.gif

اهرمی که نیرو بین جسم و تکیه گاه قرار دارد:
http://www.uplodfile.com/uploads/148918281605781.gif

ویژگی های بازخورد

ویژگی های  بازخورد


در ارزشیابی کلاسی صرف نظر از این که بازخورد ،

فرایندی است یا پایانی ،

کتبی است یا شفاهی ، بهتر است واجد ویژگی های زیر باشد  :


1 -   صریح و روشن باشد . یعنی به وضوح مشخص نماید

که دانش آموز باید چه فعالیتی

را انجام دهد تا انتظارات آموزشی را به خوبی محقق نماید .

2-    ساده و قابل فهم باشد .

   3-     ناظر بر پیشرفت های دانش آموز باشد .

4-    پیوسته و به هنگام باشد .

5-    متناسب با تفاوت های عملکردی و دانش آموز محور باشد .

6-    از واژه ها و جملات و عبارات مثبت ، روشن و

معنا دار استفاده شود .

7-    متناسب با خصوصیات روان شناختی و سن دانش آموز باشد .

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟


در ادامه ی مطلب بخوانید


برگرفته از : سایت چطور

  ادامه مطلب ...

انواع بازخورد در ارزشیابی توصیفی

انواع بازخورد

   یادگیرندگان در نظام های غیررسمی ، رسمی ، سنتی ، پیشرفته و ... درخصوص وضعیت و عملکرد خود ، بازخوردهایی را از معلمان ، والدین ودوستان خود دریافت می نمودند .

 مسلم است که  نوع بازخوردها در هر دوره، متأثر از سطح آگاهی ، تجربه و فرهنگ  معلمان آن دوره بوده است . به تعبیری جغرافیای فرهنگی و اجتماعی هر دوره ای، عامل اصلی و تعیین کننده ی گونه ای یا گونه هایی از بازخورد ها بوده است . بازخورد در نظام های مختلف پایه و اساس پیشرفت ، تعالی و پویایی است .در نظام آموزشی نیز این عامل از اثرگذارترین عوامل می باشد که می توان گفت یک مفهوم زیربنایی و اساسی است .

در رویکرد جدید ارزشیابی،  که به دنبال هدایت تلاش دانش آموزان در مسیر یادگیری است ، بازخورد مؤثرِ آموزشیِ مبتنی بر عملکرد واقعی دانش آموز در فرایند یادگیری ، از اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین مفاهیم است؛ بطوری که  باعث  سهولت  ، بهبود و استمرار  یادگیری  دانش آموزان  و اصلاح و تغییر عملکرد آنها می شود .

  در منابع  موجودی که در خصوص  ارزشیابی نگاشته شده ، بازخورد را به انواعی تقسیم بندی نموده اند .به عبارتی از هر زاویه ای به آن نگاه گرده اند، تقسیماتی را ارائه داشته اند . به عنوان نمونه  از منظر ابزار ارتباطی آن را به  کتبی و  شفاهی ، از منظر محتوا به  شناختی عاطفی  و  فراشناختی ، از منظر  منبع به معلم ، والدین ، همکلاسی  ها و دانش آموز  و بالاخره از منظر زمان  به فرایندی  و پایانی . یا دو نوع کمی(نمره ای ) و توصیفی  .

آن چه واقعیت دارد این است که  در شرایط موجود ، تقسیمات گوناگون  از بازخورد  ، تنها به فهم و کاربست موثر آن، لطمه وارد می سازد  . بنابراین در این جا  بازخورد را از نظر زمان انجام آن به دو نوع تقسیم می نماییم که عبارتند از :

1- بازخورد فرایندی( کلاسی )   

2-  بازخورد پایانی