کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

انواع بازخورد در ارزشیابی توصیفی

انواع بازخورد

   یادگیرندگان در نظام های غیررسمی ، رسمی ، سنتی ، پیشرفته و ... درخصوص وضعیت و عملکرد خود ، بازخوردهایی را از معلمان ، والدین ودوستان خود دریافت می نمودند .

 مسلم است که  نوع بازخوردها در هر دوره، متأثر از سطح آگاهی ، تجربه و فرهنگ  معلمان آن دوره بوده است . به تعبیری جغرافیای فرهنگی و اجتماعی هر دوره ای، عامل اصلی و تعیین کننده ی گونه ای یا گونه هایی از بازخورد ها بوده است . بازخورد در نظام های مختلف پایه و اساس پیشرفت ، تعالی و پویایی است .در نظام آموزشی نیز این عامل از اثرگذارترین عوامل می باشد که می توان گفت یک مفهوم زیربنایی و اساسی است .

در رویکرد جدید ارزشیابی،  که به دنبال هدایت تلاش دانش آموزان در مسیر یادگیری است ، بازخورد مؤثرِ آموزشیِ مبتنی بر عملکرد واقعی دانش آموز در فرایند یادگیری ، از اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین مفاهیم است؛ بطوری که  باعث  سهولت  ، بهبود و استمرار  یادگیری  دانش آموزان  و اصلاح و تغییر عملکرد آنها می شود .

  در منابع  موجودی که در خصوص  ارزشیابی نگاشته شده ، بازخورد را به انواعی تقسیم بندی نموده اند .به عبارتی از هر زاویه ای به آن نگاه گرده اند، تقسیماتی را ارائه داشته اند . به عنوان نمونه  از منظر ابزار ارتباطی آن را به  کتبی و  شفاهی ، از منظر محتوا به  شناختی عاطفی  و  فراشناختی ، از منظر  منبع به معلم ، والدین ، همکلاسی  ها و دانش آموز  و بالاخره از منظر زمان  به فرایندی  و پایانی . یا دو نوع کمی(نمره ای ) و توصیفی  .

آن چه واقعیت دارد این است که  در شرایط موجود ، تقسیمات گوناگون  از بازخورد  ، تنها به فهم و کاربست موثر آن، لطمه وارد می سازد  . بنابراین در این جا  بازخورد را از نظر زمان انجام آن به دو نوع تقسیم می نماییم که عبارتند از :

1- بازخورد فرایندی( کلاسی )   

2-  بازخورد پایانی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد