کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

ممتازین کلاس در سایت مدرسه


دخترهای عزیزم


در سمت چپ سایت مدرسه ، ممتازین تمامی کلاس ها


معرفی شده اند و در لیست ممتازین


شمامی توانید ممتازین  کلاس خود را ببینید.


تقارن محوری


در تقارن محوری قرینه ی یک نقطه یا یک شکل را نسبت به یک خط رسم می کنیم .

تقارن محوری :

***قرینه ی یک نقطه نسبت به خط نقارن

اگر صفحه شطرنجی باشد که کار بسیار راحت است و

با شمارش تعداد خانه ها می توان قرینه ی نقطه را پیدا کرد،

اما در حالتی که صفحه شطرنجی نباشد باید از نقطه به وسیله ی

گونیا یک خط عمود بر خط تقارن کشید و آن را اندازه گرفت

سپس به همان مقدار در طرف دیگر خط تقارن خط را ادامه داد

و نقطه را کشید.

***قرینه ی یک شکل نسبت به خط تقارن

در رسم شکل نسبت به خط تقارن ابتدا نقطه های روی شکل

را مشخص می کنیم سپس اگر صفحه شطرنجی باشد یا ساده

درست مثل بالا عمل می کنیم و در انتها نقطه ها را

به هم وصل می کنیم تا شکل کامل شود.

شرکت در آزمون آنلاین


دخترهای گلم در سایت مدرسه


آزمون آنلاین ریاضی


گذاشته ام لطفا شرکت کنید.


عزیزان تا 5 / 11 / 1395  وقت دارید.

قانون بخش پذیری بر اعداد 2 تا 19

بخش پذیری بر اعداد ۲ تا ۱۹

اعدادی بر 2 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها  0 ،2  ،4 ،6  و 8 باشند.

اعدادی بر 3 بخش پذیرند که  مجموع ارقام آن ها بر 3 بخش پذیر باشند.

اعدادی بر 4 بخش پذیرند که   2 رقم سمت راست آن ها بر  چهار بخش پذیر باشند

اعدادی بر 5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها  0 یا  5 باشند .

اعدادی بر 6 بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 3 بخش پذیر ند.

اعدادی بر 7 بخشپذیرند که رقم یکان آنها را  2 برابر کرده ازبقیه ارقام کم کنیم و

این عمل را ادامه می دهیم تا حاصل بر 7بخشپذیر باشد.


اعدادی بر 8 بخشپذیرند که 4برابر رقم صدگان را با 2برابر رقم دهگان جمع کرده

وحاصل را با رقم یکان جمع کنیم جواب بدست آمده بر 8 بخشپذیر باشد.


اعدادی بر 9بخش پذیرند که مجموع ارقام آن ها بر 9 بخش پذیر باشند.

اعدادی بر10 بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 5 بخش پذیر باشند.

(رقم یکان آن ها صفر باشد )


اعدادی بر11 بخشپذیرند که اگر ارقام آنها رایک در میان باهم جمع کنیم و

دو عدد حاصل را از هم کم کنیم جواب بدست آمده بر 11بخشپذیراست.


اعدادی بر12 بخش پذیرند که هم بر3 وهم بر 4 بخش پذیرباشند.

اعدادی بر ۱۳ بخش پذیرند که رقم یکان را4برابر کرده به بقیه ارقام بیفزاییم

واین عمل را ادامه دهیم اگر حاصل مضربی از 13باشد آن عدد بر13 بخشپذیر است.


اعدادی بر15 بخش پذیرند که هم بر 3 وهم بر 5 بخش پذیر باشند.

اعدادی بر 17 بخشپذیرندکه اگر 5برابر رقم یکان را از بقیهارقام کم کنیم و

این عمل را ادامه دهیم حاصل بر 17 بخشپذیر باشد


اعدادی بر 19 بخشپذیرندکه اگر 2برابر رقم یکان را با بقیه ارقام جمع کنیم و

این عمل را ادامه دهیم حاصل بر19 بخشپذیر باشد

منادا ونشانه ی ندا

منادا:

به اسم یا کلمه ای که مورد خطاب قرار می دهیم منادا می گوییم.مثال :

از پی توست این همه امّید و بیم               هم تو ببخشای و ببخش ،ای کریم


نشانه ی ندا:

کلمه های (( ای - یا )) وقتی قبل از اسم می آیند  و (( ا )) که بعد از اسم

می آید،نشانه ی ندا هستند. مثال:

ای خاکت ، سرچشمه ی هنر  -  پروردگارا ، تمامی نعمت هایت را سپاس.


***گاهی منادا حذف می شود ولی نشانه ی ندا هست و از روی مفهوم جمله به منادا پی می بریم.

***گاهی نشانه ی ندا حذف شده و منادا بدون نشانه است که باتوجه به لحن و آهنگ کلام مشخص می شود.

کلمات متشابه و متناسب

کلمات متشابه:

کلمات متشابه یا هم آوا  واژه هایی هستند که در تلفظ یکسان هستند اما در معنی و املا باهم تفاوت دارند.

مانند:  اساس    اثاث   ،      سیف      صیف      ،      خوان       خان       ، صواب       ثواب

رازی      راضی     ،    خار       خوار     ،      حیاط      حیات      ،     خواست      خاست


کلمات متناسب:

کلمات متناسب واژه هایی هستند که به نوعی ، بایکدیگر تناسب دارند.

مانند: آتشفشان   زلزله   طوفان    سیل   ،    مدرسه    کتاب    جامدادی     دفتر

شب   تاریکی   ماه    ستاره   ،   سعدی    خافظ    مولانا    عطار    خیام

کلمات مترادف و متضاد

مترادف:

مترادف  یا هم معنی به واژه هایی که بایکدیگر هم معنی هستند،می گویند.

مانند: شبان= چوپان          جسارت = گستاخی          قشنگ = زیبا           عظیم = بزرگ


البته بعضی از واژه های مترادف را نمی توانیم به جای هم در جمله بکارببریم .

مثل: دراز،بلند،طولانی     که هر کدام در جمله ی خاصی به کار می روند. 


متضاد:

متضاد یا مخالف به واژه هایی می گویند که از نظر معنی مخالف همدیگر هستند.

مانند:   کوتاه     بلند     ،    ظالم      عادل     ،     پیر         برنا       ،        شجاع       ترسو

سوالات درس 10 - اجتماعی پنجم

سوالات متن درس 10 اجتماعی:

1.مهمترین وظایف حکومت را بنویسید.

2. در چه تاریخی مردم پای صندوق های رای رفتندتا به جمهوری اسلامی رای دهند؟

3.حکومت سلطنتی پهلوی درچه تاریخی سرنگون شد؟

4.در چه تاریخی حکومت ایران به جمهوری اسلامی تبدیل شد؟

5.حکومت جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟

6.مهمترین قانون هر کشور قانون .............است.

7.در قانون اساسی چه چیزی مشخص شده است؟

8.رهبر جامعه اسلامی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

9.............اولین رهبر انقلاب اسلامی ایران بودند.

10.آیت ا... خامنه ای در چه سالی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب شدند؟

11............بر فعالیت های سه قوه نظارت دارد.

12.حکومت برای آنکه بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد به چند قوه تقسیم شده اند؟

13. وظیفه ی قوه مقننه چیست؟

14.قوه مقننه از ....................و.................تشکیل شده است.

15.نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چند سال یکبارو با رای چه کسانی انتخاب می شوند؟

16.وظیفه ی قوه ی مجریه چیست؟

17.قوه مجریه از چه کسانی تشکیل شده است؟

18.رئیس جمهور هرچند سال یک بار انتخاب می شود؟

19.قوه ی ......................بر اجرای درست قوانین نظارت می کند.

20.قوه قضائیه از چه کسانی تشکیل شده است؟

21.چند نمونه از کارهای دولت را نام ببرید.

22.قوه ی مجریه همان ..............است.

23.رئیس جمهور هر چهار سال یک بار با ......................انتخاب می شود.

24.در کشور ما قوه ی مقننه وظیفه ی ...............را به عهده دارد.

25.در سال 1358 چند درصد مردم به حکومت جمهوری اسلامی رای دادند؟

26.نام سه قوه و اعضای هرکدام را بنویسید.

هم خانواده ها

کلمات هم خانواده

دو دسته اند:

1) هم خانواده ی فارسی: به واژه هایی گفته می شود که یک کلمه در آن ها مشترک باشد.مثل:گل،گلدان،گلبرگ،گل فروش،گلخانه،گلستان

2) هم خانواده های عربی: به واژه هایی گفته می شود که ریشه ی مشترک دارند،یعنی سه حرف مشترک دارندو این سه حرف به ترتیب هستند.مثل:(ع-ل-م)ریشه ی مشترک کلمات: علم-عالم- معلوم - تعلیم-علوم-اعلام-معلم