دقت به معنی توجه غیرارادی از طریق حواس پنجگانه است. افرادی که دقت بالایی دارند معمولا حافظه بهتری هم دارند .
دقت یک مهارت است و می توان مانند هر مهارت دیگری آن را تقویت کرد.
تمرکز یعنی حفظ و نگهداری.لذا بدون داشتن دقت و تمرکز حواس، یادگیری صورت نمی گیرد.
تمرکز نسبی است یعنی تقریبا همه افراد تا حدودی از آن بهره مند هستند
وکسی نمی تواند ادعا کند کاملا بی دقت است ویا همیشه تمرکز حواس دارد.
فراموش نکنیم که تمرکز کارایی حافظه را افزایش می دهد.
تمرکز باعث می شود بر افکار مزاحم مسلط شویم .تمرکز حواس باعث تقویت اراده هم می شود ،
تمرکز و اراده رابطه ای مستقیم با یکدیگر دارند . افراد دقیق اراده خوبی هم دارند
دقت به معنی توانائی حفظ توجه از طریق حواس پنجگانه است. بیشترین حجم ورودی اطلاعات
از طریق حس بینائی (۷۵ درصد) رخ میدهد، لذا تقویت حس بینائی، امری بسیار مهم است.
لذا اکثر کودکان در دقت بینایی ودقت شنوایی مشکل دارند.
در مراکز یادگیری بیشترین تاکید بر این مرحله صورت می گیرد زیرا ابتدا دانش آموز باید
دقت داشته باشد تا بتواند به مراحل بعدی یادگیری برسد.
2-ادراک(درک وفهم): دومین مرحله یا فرایند یادگیری است .
ادراک یعنی ثبت داده های حسی بطور معنا داری در مغز.ادراک هم مانند دقت می بایستی
در کلیه حواس صورت گیرد ولی در مسئله آموزشی دو حس بینایی وشنوایی بیشترین نقش
را دارند لذا در مرکز اختلالات بر ادراک بینایی وادراک شنوایی تاکید زیادی می گردد.
ادراک شنیداری: کودکان مبتلا به مشکلات یادگیری از نظر شنیدن مشکلی ندارند
ولی در تفسیر آنچه که می شنوند دچار مشکل هستند.
3-حافظه: یعنی توانایی بخاطر آوردن اطلاعات تازه آموخته شده.
حافظه تقریباَ در تمام یادگیریها نقش اساسی دارد.حافظه نیز شامل کلیه حواس می شود
ولی بیشترین تاکید بر حافظه بینایی وحافظه شنوایی است.
انواع حافظه: حافظه حسی(بینایی-شنوایی و...)-حافظه کوتاه مدت: در یافت اطلاعات برای مدت کوتاه .
فقط یک دقیقه مطالب را نگه می دارد(9-5) کلمه یا عددرا در ذهن برای مدت کوتاه نگه می دارد-
حافظه بلند مدت: دریافت اطلاعات در ذهن برای مدت طولانی.
حافظه شنوایی:توانایی کودک در بخاطر سپردن ، به یاد آوردن وتکرار صحیح آن چیز یا چیزهایی که شنیده است.
کوه، دبستان، بشقاب، رادیو
این تمرین را به مدت دو تا سه هفته انجام دهید.
ده نکته ی مهم در حل مسائل ریاضی که دخترم باید بداند و رعایت کند ::
1- مسئله را با دقّت بخوانیم تا معنی و مفهوم صورت سؤال را بهخوبی بفهمیم.
( مهمترین نکته. واگر با یک بار خواندن نفهمیدم دوباره می خوانم)
2- مسئله را خلاصه کنیم و آنچه از ما خواسته را مشخّص نماییم.
3- در صورت امکان، برای مسئله، شکل بکشیم و یا موضوع مسئله را با کشیدن نقّاشی، برای خودمان توصیف کنیم.
4- عددهای مسئله را برای خودمان کوچک کنیم.
5- خود را بهجای شخصیّت مسئله بگذاریم.
6- برای مسئله، در ذهنمان یک داستان بسازیم.
7- اگر مسئله یک راهحل طولانی داشت، همهی راهحلهای آن را بهترتیب
بنویسیم.
۸- بدانیم در حل مسئله، واحدهایی که مانند هم نیستند، با هم جمع و یا از
هم کم نمیشوند و اوّل باید آنها را به هم تبدیل کرد. (مثل کیلوگرم و گرم یا کیلومتر و سانتیمتر که با هم جمع نمیشوند.)
۹- راهحل انجام شدهمان را کنترل و بررسی کنیم و اگر اشکالی درآن میبینیم، زود آن را اصلاح کنیم.
۱۰- راهحل را با خطّ خوش و تمیز، بنویسیم و دورِ جواب آخر، خط بکشیم.