کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

نکاتی در مورد چند ضلعی ها


نکاتی در مورد چند ضلعی ها                                                                                 

خط شکسته بسته را چند ضلعی می نامند . مثلث یک چند ضلعی (سه ضلعی) است.

اگر یکی از زوایای داخلی چند ضلعی بزرگتراز 180 درجه باشد،چند ضلعی را مقعر و در غیر این صورت چند ضلعی را محدب می نامند.

در چند ضلعی های منتظم با تعداداضلاع زوج، اضلاع مقابل بر هم ، با هم موازیند.
در هر چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع فرد، عمودمنصف هر ضلع ، نیمساز زاویه مقابل به آن ضلع است. که این عمود منصف (یا نیمساز) محور تقارن آن چند ضلعی است.

متوازی الاضلاع:
چهار ضلعی است که هر دو ضلع آن موازی باشند. در متوازی الاضلاع، فاصله هر دو ضلع مقابل به هم را ارتفاع می نامند.
 در هر متوازی الاضلاع، اضلاع مقابل با هم برابر هستند.
درهر متوازی الاضلاع زاویه های مقابل برابرند و هر دو زاویه مجاور یک ضلع مکمل یکدیگرند. همچنین مجموع دو زاویه مجاور برابر 180 درجه است.
 در هر متوازی الاضلاع قطرها منصف یکدیگرند.
 در هر متوازی الاضلاع نقطه تقاطع دو قطر مرکز تقارن آن شکل است.
 مساحت متوازی الاضلاع برابر با حاصلضرب قاعده در ارتفاع وارد بر آن است.
 در هر متوازی الاضلاع، نیمسازهای داخلی دو به دو بر هم عمودند.

لوزی:
لوزی متوازی الاضلاعی است که چهار ضلع آن با هم برابر باشند. بنابراین لوزی کلیه ویژگی های متوازی الاضلاع را دارد.
مساحت لوزی برابر نصف حاصلضرب اندازه های دو قطر است.

مستطیل:
مستطیل متوازی الاضلاعی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مستطیل کلیه ویژگی های متوازی الاضلاع را داراست. خطی که وسط دو ضلع مقابل را به هم وصل کند محور تقارن مستطیل است. بنابراین مستطیل دو محور تقارن دارد.
مساحت مستطیل برابر حاصلضرب طول در عرض آن است.

مربع:
مربع مستطیلی است که چهار ضلع آن با هم مساوی باشد و یا می توان گفت ، مربع لوزی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مربع کلیه ویژگی های متوازی الاضلاع، مستطیل و لوزی را دارد.
در هر مربع قطرها بر هم عمود و با هم برابر و هر کدام محور تقارن شکل هستند.
مربع چهار محور تقارن (به تعداد اضلاع) دارد. مربع یک چهار ضلعی منتظم است و کلیه ویژگی های چند ضلعی منتظم را داراست.

مساحت مربع: مساحت مربع برابر مجذوب یک ضلع است.

محیط مربع:اندازه ی یک ضلع ضربدر چهار است.


ذوزنقه:
هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند، ذوزنقه نامیده می شود. دو ضلع موازی را قاعده ها، و دو ضلع غیرموازی را ساق ها می نامند. اگر دو ساق ذوزنقه با هم مساوی باشند ذوزنقه را متساوی الساقین می نامند، اگر یکی از ساق ها بر دو قاعده عمود باشد ذوزنقه را قائم الزاویه می نامند.
در هر ذوزنقه دو زاویه مجاوز بر هر ساق مکمل یکدیگرند.
در هر ذوزنقه متساوی الساقین دو قطر با هم و همچنین دو زاویه مجاور به هر قاعده با هم برابر هستند.
پاره خطی که دو سر آن وسط های دو ساق ذوزنقه باشد، موازی دو قاعده آن ذوزنقه و اندازه آن برابر نصف مجموع اندازه های دو قاعده ذوزنقه است.
مساحت ذوزنقه :مساحت ذوزنقه با نصف حاصلضرب مجموع دو قاعده درارتفاع آن برابر است.

معرفی کتاب هم قدم با شکوفه ها

بنده و همکارم کتاب هم قدم با شکوفه ها را  چاپ کرده ایم که مخصوص نوآموزان پایه ی اول است و دانش آموز در مهرماه می تواند تمرینات آن را که شامل تمرینات تقویت دقت،تمرکز و توجه،هوش و زیرنویش نگاره های فارسی هست را بنویسد و در هر صفحه یک بازی قرار داده ایم که با انجام این بازی ها دانش آموز آماده ی یادگیری می شود و اگر احیانا اختلالی داشته باشد ناخودآگاه با انجام این بازی ها درمان می شود.از جمله فواید بازی ها؛تقویت عضلات و ماهیچه های کوچک و بزرگ دست-تقویت هماهنگی چشم و دست-تقویت قوه خلاقیت-تقویت هوش ،دقت و تمرکز و توجه - تقویت غلبه ی طرفی - تقویت حافظه دیداری مستقیم و معکوس - تقویت حافظه شنیداری مستقیم و معکوس - تمرین زیرنویس ها و ...

http://www.uplodfile.com/uploads/148556006748861.jpg

تمریناتی برای تقویت ریاضی


تمرینات پیشنهادی برای تقویت ریاضی:

-آموزش مطالب درسی هر پایه(عدد نویسی-شناخت پول-ارزش مکانی-چهارعمل اصلی-کسر-ساعت-و...)
-آموزش مفاهیم(بزرگ،کوچک،کم،زیاد،بالا،پایین،و...)
- شناخت ورسم اشکال ساده هندسی
-عدد نویسی
-تقویت حافظه دیداری
-تقویت حافظه شنیداری(مثل شعر خوانی و...)
-تقویت حساسیت شنیداری(با کم و زیاد کردن صداها)
-استفاده از پازل(جهت تقویت دقت وسازماندهی ادراکی)
-طبقه بندی تصاویر،وسایل و... در شکلها واندازه های مختلف
-کار با ماز
-پرتاب حلقه
-بازی با دارت
-مینی بسکتبال
-تشخیص شکل از زمینه
-چسباندن اعداد مغناطیسی روی وایت برد وعدد نویسی با آنها
-تن آگاهی(شناساندن اجزای صورت وبدن)
-تمرینات حرکتی(ایستادن روی یک پا،لی لی کردن،چهار دست وپارفتن،پریدن،بالا وپایین رفتن از پله و...)
-پرتاب کردن وگرفتن توپ
-نخ کردن مهره ها
-شکل سازی با خمیر
-کامل کردن تصاویر ناقص
-شناخت جهات مختلف
-بریدن وچسباندن اشکال هندسی
-حفظ تعادل روی تخته تعادل و یا ایستادن روی یک پا
-نقاشی کردن وکپی کردن
-ردیف بندی اشیاء مانند نمونه
-شناخت تفاوتها وتشابهات
-تشخیص وضعیت های مختلف اشکال در فضا(جهت تقویت تجسم فضایی ودقت)
-تمرینات نگهداری ذهنی(طول-شکل-اندازه و...)
-تمرینات مربوط به وزن-مساحت-اندازه و...
-وصل نقطه چین ها


گرفته شده از : " کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری"

حافظه کوتاه مدت و راههای تقویت آن

حافظه کوتاه مدت و راههای تقویت آن :
1- استفاده از  تصاویر ببین و بگو
2- به یاد آوردن شماره تلفن
3- بازی اعداد و کلمه
4- جاگذاری تصاویر طبق الگو از پیش دیده شده
5- کارت پومین (وسیله کمک آموزشی)
6- موزائیک های رنگی (وسیله کمک آموزشی)
7- مکعب های رنگی با الگو (وسیله کمک آموزشی)
8- کلمات مشخص شده در متن را حفظ کند و بیان کند.
9- یکی از دانش آموزان روی چند حرف از جدول الفبا بپرد و دانش آموز دیگر بگوید چه حرف هایی بود.



" برگرفته از : کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری"

گل صد برگ: درس پنجم هدیه های آسمان

برخی از خصوصیات پیامبر اکرم (ص) عبارتند از:

خدا را بسیار دوست داشتند.

پیامبر می فرمودند: نماز نور چشم من است.

همیشه و همه جا فرمان خدا بر هر چیزی مقدم است.

وقت نماز به بلال می گفتند:ای بلال اذان بگو و ما را با اذان گفتن خوشحال کن.

تمیز و آراسته بودند.

پیامبرمی فرمودند : تا می توانید پاکیزه باشید. پاکیزگی از پایه های دین اسلام است.

مسواک زدن قبل از نماز ، ثواب نماز را هفتاد برابر می کند.

خدا دوست دارد وقتی به دیدار برادران مان می رویم، تمیز و آراسته باشیم.

بسیار باادب بودند.

پیامبر می فرمودند: خوش رویی کینه را از دل می برد.

دو مسلمان نباید بیشتر از سه روز با هم قهر باشند.

به علم  و دانش بسیار اهمیت می دادند.

پیامبر می فرمودند: دانش مانند گنج است و کلید آن پرسش است.

یادداشت برداری کنید و دانش را با نوشتن نگه دارید.

به اسیران جنگ بدر گفتند: هرکدام از شما به ده نفر خواندن و نوشتن بیاموزد، آزاد می شود.

به درختان و حیوانات توجه داشتند.

پیامبر می فرمودند: هرکس درختی را بکارد تا این درخت باقی است، خداوند به او پاداش می دهد.

اگر سوار بر مرکب از کنار آبی می گذرید،مرکب را کنار آب ببرید تا اگر تشنه است بنوشد.

هنگام دوشیدن شیر ، ناخن هایتان را بگیرید تا حیوان اذیت نشود. تمام شیر را نیز ندوشید و مقداری هم برای بچه اش بگذارید.

محاسن و معایب ارزشیابی توصیفی

محاسن ارزشیابی توصیفی 

 

1 شناخت عمیق تر و دقیق ترمعلم  از دانش آموز 

2 کاهش نگرانی و اضطراب نامطلوب و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت 

3 توجه به تلاش ها و فعالیت های دانش آموز در کنار موفقیت

4 به خدمت گرفتن ارزشیابی برای آموزش و یادگیری بهتر

5 مشارکت دانش آموز و والیدن در ارزشیابی

6 حمایت از کودک و توجه به حقوق آن در کلاس و مدرسه 

7 ایحاد فضای محبت و همدلی بین دانش آموزان

8 شناسایی مشکلات یادگیری در زمان مناسب و تلاش برای رفع آن

 

معایب ارزشیابی توصیفی

 

1 محدود شدن به ارزشیابی از دانش آموز و اطلاعات

2 اضطراب آور بودن نمره و امتحان

 3 کم توجهی به تلاش ها و فعالیت ها و تأکید بیش از حد بر موفقیت

 4 تفکیک یادگیری از ارزشیابی

 5 ایجاد فضای رقابتی، البته ناسالم در بین دانش آموزان

6 کم توجهی ابعاد عاطفی و مهارتی

 7 کم توجهی به ویژگی های سنی، شرایط روحی کودک

 8 عدم توجه به مشکلات یادگیری و توجه صرف یه نمرات پایانی



برگرفته از سایت تبیان

ارزشیابی توصیفی و سطوح سنجش فراگیران

در ارزشیابی توصیفی چهار سطح برای سنجش فراگیران مدنظر معلم می باشد که عبارتند از:

خ خ    یعنی بالاترین سطح که همان خیلی خوب است.

خ     دومین سطح که همان خوب می باشد.

ق ق     سومین سطح و به معنای قابل قبول است.

ن    آخرین و پایین ترین سطح و به معنای نیاز به تلاش بیشتر فراگیر می باشد.

در ارزشیابی توصیفی به جای نمره دادن به فراگیر، از عبارت های کیفی که به بازخورد توصیفی معروف هستند.مثل: تلاش خوبی داشته ای  وپیشرفتت قابل تحسین است. با انجام تمرین بیشتر یادگیری شما افزایشمی یابد و... استفاده می شود.

 ارزشیابی توصیفی به زمان خاصی محدود نمی شود.

این ارزشیابی در محیط های یادگیری فعالیت های خارج از کلاسو محیط زندگی نیز جریان دارد و به تلاش وپیشرفت فراگیران امتیاز تعلق می گیرد.

برای جمع آوری اطلاعات دقیق تر وبیشتر ازفراگیران،ابزارهای ارزشیابی  بسیاری وجود دارد ؛مانند:پوشه کار، آزمون های مدادی- کاغذی ، آزمون های عملکردی ،چک لیست  مشاهدات ، فهرست وارسی و .....

اصل ارزشیابی توصیفی بر ارتقا فراگیران به پایه های بالاتر استمگرزمانی که فراگیری به دلایل خاصی به اهداف موردنظر نرسیده باشد.

ارزشیابی توصیفی چیست؟

ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی است که در آن معلم

با مشارکت فعال  و دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های

مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت

های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به

آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک

اولیا و معلمان برطرف کنند. هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود

شرایط یادگیری فراگیران با از بین بردن استرس ها و اضطراب های

نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخورد های عددی است.

 


برگرفته از سایت تبیان

مسابقه کتابخوانی

http://www.uplodfile.com/uploads/148513238115311.jpg

دخترهای خوشگلم جهت ثبت نام به دفتر معاون محترم پرورشی مدرسه مراجعه فرمایید.