کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید
کلاس پنجم سعدی

کلاس پنجم سعدی

به وبلاگ کلاس پنجم سعدی خوش آمدید

چگونگی ارزشیابی توصیفی


ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال  دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه ی تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.

هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخورد های عددی است.

 




برگرفته از:::سایت تبیان

ابزارهای ارزشیابی توصیفی


ابزارهای ارزشیابی توصیفی عبارتند از:

از آنجا که در سنجش و ارزشیابی کیفی،  متناسب  با اهداف و حیطه های یادگیری ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و این ابزار ها هریک بخشی از اطلاعات مورد نیاز معلم راتامین می نماید مناسب ترین   این ابزارها عبارتند از : 

  •      آزمون ها ( عملکردی مداد، کاغذ ی)

  •     برگ ثبت مشاهدات ( فهرست مشاهدات فهرست واقعه نگاری)

  •     پوشه کار 

  •     تکالیف درسی

  •     درس پژوهی

  •     پروژه

  •     چک لیست

  •     کارنامه ی توصیفی

واژه های ساده و غیرساده


واژه در زبان فارسی به دو دسته تقسیم می شود:

1-واژه های ساده:    واژه هایی هستند که از یک جزء ساخته شده اند و نمی شود آن را به اجزای معنی دار تقسیم کرد.مثل : دختر،کیف،گل ،کمد،اسم،میز،کفش و ...

2-واژه های غیرساده:   واژه هایی هستند که از بیش از یک جزء ساخته شده اند. مثل: بی علاقه،کتاب خانه،روزنامه،خودکار،جاکفشی،باغبان و ...

واژه های غیرساده معمولا به یکی از صورت های زیر ساخته می شوند:

  • یک جزء معنی دار + یک جزء معنی دار :::    رودخانه ، آرام پز ، کتاب خانه
  • یک جزء معنی دار + یک جزء بی معنی :::    گلدان ، یادگار ، باغبان ، ستارگان
  • یک جزء بی معنی + یک جزء معنی دار :::   بیکار ، با ادب ، بی سلیقه ،هم کلاس
  • بیش از دو جزءمعنی دار یا  بی معنی :::   بی باکانه ، سرتاسر ، ناجوانمردانه ، مدادپاک کن ، گفت و گو

تمریناتی برای تقویت حافظه ی فعال


تمرینات تقویت حافظه فعال

1-     یادآوری عدد به صورت مستقیم( از 3 عدد شروع شده و گسترش می یابد)

2-     یادآوری عدد به صورت معکوس( از 3 عدد معکوس شروع شده و گسترش می یابد)

3-     یادآوری کلمه به صورت مستقیم( از 3 کلمه شروع شده و گسترش می یابد)

4-     یادآوری کلمه به صورت معکوس( از 3 کلمه معکوس شروع شده و گسترش می یابد)

5-     یادآوری تصویر به صورت مستقیم( از 3 تصویر شروع شده و گسترش می یابد)

6-     یاد آوری لیستی از هجاهای بی معنی( از 3 کلمه شروع شده و گسترش می یابد)

7-     یادآوری تصویر به صورت معکوس( از 3 تصویر معکوس شروع شده و گسترش می یابد)

8-     یاد آوری کلمه غیر مرتبط ( از 1 کلمه غیر مرتبط از بین 3 کلمه شروع شده و تمرین گسترش می یابد) توجه شود که این تفاوت ها به کاربرد-مفهوم- - رنگ و اندازه و شکل و....

9-     یاد آوری کلمات غیر مرتبط ( از 2 کلمه غیر مرتبط از بین 5 کلمه شروع شده و تمرین گسترش می یابد)

10-  یاد آوری جمله ( از جملات کوتاه 3 کلمه ای شروع شده و گسترش می یابد)

11-  یادآوری جمله( درست یا اشتباه بودن جمله را بیان کند و کلمه آخر جمله ها را بگوید( از 1 جمله شروع شده و تعداد جملات افزایش می یابد)

12-  تطبیق لیست کلمه یا لغت   .   یک سری کلمه گفته می شود بعد از چند ثانیه کلمات جدید بیان می شود.باید تشخیص داده شود که آیا کلمات قسمت اول با کلمات قسمت دوم یکسان است یا خیر.

13-  شمارش اعداد به صورت معکوس

14-  انجام محاسبات ساده ریاضی به صورت معکوس

15-  یاد آوری مکعب از روی صفحه  رنگی مشبک

16-  تمرین با مازها


برگرفته از ::: کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری

حافظه ی فعال



حافظه ی فعال چیست و چه اهمیتی دارد؟

ضعف عملکرد حافظه در هر فردی به شکل متفاوتی بروز پیدا می کند. اما در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، نقص عملکرد حافظه ی فعال به شدت منجر به تشدید مشکلات یادگیری می شود.  


شکلک های محدثه


ادامه مطلب ...

تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب(س)و روز پرستار

Image result for ‫عکس ولادت حضرت زینب‬‎

ولادت با سعادت اسوه ی صبر و نیکی
حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و روز پرستار
بر شما مبارک باد

راهکارهایی برای افزایش دامنه ی توجه در دانش آموزان:

راهکارهای افزایش دامنه ی توجه در دانش آموزان:

بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد دانش آموزان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند،
بنابراین  عمل به توصیه های نوشته شده در ادامه ی مطلب ،می تواند در این خصوص راهگشا باشد.


برگرفته از کتاب آموزش کودکان بیش فعال و کم توجه ، تالیف و ترجمه از مجتبی نیازی

                         

شکلک های محدثه

 

ادامه مطلب ...

تقویت حس شنوایی از راه بازی


تقویت حس شنوایی از راه بازی


اهداف بازی: تقویت حس شنوایی، تقویت حافظه، تمرکز حواس، شناخت صداهای موجود در طبیعت، افزایش سرعت انتقال


برای تقویت حس شنوایی دانش آموزان می توان بازی های ساده ای ترتیب داد که هم جنبه آموزشی قوی داشته باشد و هم برای بازیکن از لحاظ نفس بازی جالب باشد. 
در یکی از این بازی ها به ترتیب زیر عمل می کنیم: یک نوار ضبط صوت انتخاب کرده و روی آن صداهای مختلفی ضبط می کنیم، ترتیب ضبط صدا به این صورت است که صدا را از صداهای آشنا و آسان شروع کرده و به صداهای مشکل و ناآشنا ختم می کنیم.صداهای ساده برای بازیکن مانند صدای پدر، مادر، برادر، خواهر و صدای نزدیکان او است و به ترتیب که صدا مشکل تر می شود می توان از صدای حیوانات مختلف و اشیای مختلف عوامل طبیعی استفاده کرد.
    مانند صداهای باز و بسته کردن در، صدای باد، توفان، صدای موتور اتومبیل، سگ، گربه و حیوانات دیگر، صدای تلفن و زنگ.
    ترتیب ضبط صدا به این صورت است که بعد از این که هر صدا را ضبط کردیم مدت یک و نیم دقیقه باید سکوت باشد، بعد صدای جدید بیاید و در فاصله بین دو صدا بازیکن باید نوع صدا را تشخیص دهد و عامل صدا را بشناسد.
    می توان بازی را به صورت گروهی و تیمی اجرا کرد تا هر کس یا هر گروهی که صدای پخش شده را زودتر تشخیص داد برنده شود.
    می توان بازی را به این ترتیب متنوع کرد که افراد یا گروه ها ترتیب پخش صداها را نیز حدس بزنند و یا بگویند مثلاً بعد از صدای پخش شده چه صدایی پخش شود. بدیهی است این کار مستلزم این است که حداقل یک یا دوبار نوار پخش شود و سپس مسابقه اجرا شود.


منبع: وب سایت پاکدل ها

ویژگی های ارزشیابی توصیفی

ویژگی های ارزشیابی توصیفی:

 

1- در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و ... استفاده شود.

2- ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.

3- تلاش و دشد کودکان همانند موفقیت آنان ارزشمند است و فقط به موفقیت ها امتیاز داده نمی شود بلکه، تلاش و پیشرفت نیز امتیاز دارد.

4- همانگونه که یادگیری دانش آموزان در حوزه های مختلف و سطوح متفاوت است، سنجش و ارزشیابی آن نیز باید با استفاده از ابزار هایی باشد که بتواند این یادگیری ها را بسنجد. پوشه کار، آزمون ها، مشاهدات از جمله ابزارهایی است که در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.

6- کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، عملکرد اجتماعی و عاطفی و جسمانی-فیزیکی را منعکس می کند.

ارزشیابی توصیفی با ویژگی های فوق راه کارهایی را برای برطرف کردن بخشی از مشکلات فراوری ارزشیابی تحصیلی ارایه داده است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

برگرفته از ::::سایت تبیان

 

دهه ی فجر مبارک


دوازدهم بهمن ،سالروز ورود امام خمینی (قدس سره الشریف) به ایران و

آغاز دهه ی فجر انقلاب اسلامی بر شما مبارک



http://frsa.ir/wp-content/uploads/2017/01/11467552899045041274.jpg