ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه ی تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را به کمک اولیا و معلمان برطرف کنند.
هدف اصلی در ارزشیابی توصیفی بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان با از بین بردن اضطراب های نامطلوب ناشی از برگزاری امتحانات و بازخورد های عددی است.
ابزارهای ارزشیابی توصیفی عبارتند از:
از آنجا که در سنجش و ارزشیابی کیفی، متناسب با اهداف و حیطه های یادگیری ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و این ابزار ها هریک بخشی از اطلاعات مورد نیاز معلم راتامین می نماید مناسب ترین این ابزارها عبارتند از :
آزمون ها ( عملکردی – مداد، کاغذ ی)
برگ ثبت مشاهدات ( فهرست مشاهدات – فهرست واقعه نگاری)
پوشه کار
تکالیف درسی
درس پژوهی
پروژه
چک لیست
کارنامه ی توصیفی
واژه در زبان فارسی به دو دسته تقسیم می شود:
1-واژه های ساده: واژه هایی هستند که از یک جزء ساخته شده اند و نمی شود آن را به اجزای معنی دار تقسیم کرد.مثل : دختر،کیف،گل ،کمد،اسم،میز،کفش و ...
2-واژه های غیرساده: واژه هایی هستند که از بیش از یک جزء ساخته شده اند. مثل: بی علاقه،کتاب خانه،روزنامه،خودکار،جاکفشی،باغبان و ...
واژه های غیرساده معمولا به یکی از صورت های زیر ساخته می شوند:
16- تمرین با مازها
ضعف عملکرد حافظه در هر فردی به شکل متفاوتی بروز پیدا می کند. اما در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری، نقص عملکرد حافظه ی فعال به شدت منجر به تشدید مشکلات یادگیری می شود.
برگرفته از کتاب آموزش کودکان بیش فعال و کم توجه ، تالیف و ترجمه از مجتبی نیازی
ادامه مطلب ...
تقویت حس شنوایی از راه بازی
اهداف بازی: تقویت حس شنوایی، تقویت حافظه، تمرکز حواس، شناخت صداهای موجود در طبیعت، افزایش سرعت انتقال
برای تقویت حس شنوایی دانش آموزان می توان بازی های ساده ای ترتیب داد که هم جنبه آموزشی قوی داشته باشد و هم برای بازیکن از لحاظ نفس بازی جالب باشد.
در یکی از این بازی ها به ترتیب زیر عمل می کنیم: یک نوار ضبط صوت انتخاب کرده و روی آن صداهای مختلفی ضبط می کنیم، ترتیب ضبط صدا به این صورت است که صدا را از صداهای آشنا و آسان شروع کرده و به صداهای مشکل و ناآشنا ختم می کنیم.صداهای ساده برای بازیکن مانند صدای پدر، مادر، برادر، خواهر و صدای نزدیکان او است و به ترتیب که صدا مشکل تر می شود می توان از صدای حیوانات مختلف و اشیای مختلف عوامل طبیعی استفاده کرد.
مانند صداهای باز و بسته کردن در، صدای باد، توفان، صدای موتور اتومبیل، سگ، گربه و حیوانات دیگر، صدای تلفن و زنگ.
ترتیب ضبط صدا به این صورت است که بعد از این که هر صدا را ضبط کردیم مدت یک و نیم دقیقه باید سکوت باشد، بعد صدای جدید بیاید و در فاصله بین دو صدا بازیکن باید نوع صدا را تشخیص دهد و عامل صدا را بشناسد.
می توان بازی را به صورت گروهی و تیمی اجرا کرد تا هر کس یا هر گروهی که صدای پخش شده را زودتر تشخیص داد برنده شود.
می توان بازی را به این ترتیب متنوع کرد که افراد یا گروه ها ترتیب پخش صداها را نیز حدس بزنند و یا بگویند مثلاً بعد از صدای پخش شده چه صدایی پخش شود. بدیهی است این کار مستلزم این است که حداقل یک یا دوبار نوار پخش شود و سپس مسابقه اجرا شود.
منبع: وب سایت پاکدل ها
1- در ارزشیابی توصیفی به جای دادن نمره به دانش آموز از عبارت های کیفی مثل تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به موفقیت رسیده ای، برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، با انجام تمرین بیشتر مشکل شما برطرف می شود و ... استفاده شود.
2- ارزشیابی توصیفی به زمان خاص محدود نمی شود این ارزشیابی در کل جریان یادگیری، در فعالیت های خارج از کلاس و در محیط زندگی جریان دارد.
3- تلاش و دشد کودکان همانند موفقیت آنان ارزشمند است و فقط به موفقیت ها امتیاز داده نمی شود بلکه، تلاش و پیشرفت نیز امتیاز دارد.
4- همانگونه که یادگیری دانش آموزان در حوزه های مختلف و سطوح متفاوت است، سنجش و ارزشیابی آن نیز باید با استفاده از ابزار هایی باشد که بتواند این یادگیری ها را بسنجد. پوشه کار، آزمون ها، مشاهدات از جمله ابزارهایی است که در ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار می گیرد.
5- در ارزشیابی توصیفی اصل بر ارتقای دانش آموزان به پایه های بالاتر است مگر در موارد بسیار نادر و زمانی که دانش آموزان دارای ناتوانایی های ذهنی باشند.
6- کارنامه دانش آموزان علاوه بر عملکرد درسی، عملکرد اجتماعی و عاطفی و جسمانی-فیزیکی را منعکس می کند.
ارزشیابی توصیفی با ویژگی های فوق راه کارهایی را برای برطرف کردن بخشی از مشکلات فراوری ارزشیابی تحصیلی ارایه داده است که در ادامه به آنها اشاره می شود.
برگرفته از ::::سایت تبیان
دوازدهم بهمن ،سالروز ورود امام خمینی (قدس سره الشریف) به ایران و
آغاز دهه ی فجر انقلاب اسلامی بر شما مبارک