شیوه مطالعه "پس ختام "
یکی از شیوه های مطالعه مؤثر و مورد تأیید محافل علمی ، شیوه "پس ختام " می باشد .
"پس ختام " از حروف اول واژگان :
پیش خوانی ، سوْال کردن یا سوال در اوردن ، خواندن عمیق ، تفکر کردن ، از حفظ گفتن و مرور کردن ساخته شده است .
پیش خوانی :
یعنی روزنامه وار خواندن ، مطالعه سطحی با توجه به عناوین و سر فصل ها .
با این کار مفاهیم درشت و سر فصل ها و عناوین درس به صورت تنه ای از درخت در ذهن مطالعه کننده باقی می ماند .
سوْال کردن یا سوْال در آوردن :
در این حالت متن چند صفحه ای به قطعات کوچکتر تقسیم شده و هر کدام در مقابل یک سوْال قرار می گیرند. با این کار بین سوْال و پاسخ ، تناظر یک به یک ایجاد می نماییم و مفاهیم موجود در پاسخ ها را به صورت شاخه های اصلی به تنه درخت متصل می کنیم .
خواندن عمیق :
در این بخش که بیشترین زمان یادگیری ما را به خود اختصاص می دهد . تعاریف ، توضیحات ، تمرینات ، نام ببرید ها ، مثالها ، فرمول ها ، أشکال و نمودارها را با دقت خوانده و به خاطر می سپاریم . در حقیقت شاخه های نازکتر و برگ و گل و میوه درخت را به شاخه های اصلی وصل می کنیم .
تفکر کردن :
چنانچه پس از خواندن عمیق ، فرصت کوتاهی را درباره ی آنچه آموختیم تفکر کنیم یعنی از قاعده تحکیم یا تثبیت یادگیری بهره بگیریم ، یادگیریهایمان معنی دارتر و شفاف تَر ذخیره سازی خواهند شد .
از حفظ گفتن :
با این عمل میزان یادگیری را محک می زنیم و اطلاع دقیقی از مشکلات یادگیری خودمان بدست می آوریم . همچنین با دریافت پاسخ های درست ، اعتماد به نفس بیشتری کسب می کنیم .
مرور کردن :
مرور ، میزان شفافیت ذهنی مطالب و در دسترس بودن آموخته ها را افزایش می دهد . چنانچه مطلبی را بعد از چند ساعت ، پس از یک روز ، پس چند روز ، پس از دو هفته ، پس از یک ماه و پس از سه ماه مرور نماییم ، امکان فراموشی را به حداقل می رسانیم .
برگرفته از کانال تلگرامی روش های نوین تدریس