تاریخچه ی بازخورد:
بازخورد که اساسیترین عنصر نظامهای پویا میباشد،
ریشه در علم کنترل و ارتباط دارد و......
بقیه در ادامه ی مطلب
تاریخچه ی بازخورد:
بازخورد که اساسیترین عنصر نظامهای پویا میباشد، ریشه در علم کنترل و ارتباط دارد و در توسعه ی بسیاری از مدل های سیبرنتیکی و اجتماعی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است .سیبرنتیک یک مفهوم مرکزی در نظریه سیستم بوده و دارای مفاهیم استقلال، خود نظمدهی و تبادل متقابل می باشد که بازخورد، مبنای ساختار آن را تشکیل میدهد.
در قرن بیستم، مفهوم بازخورد اساساً همراه با اسم «نوربرت وینر» و ظهور حوزه ی سیبرنتیکی پس از جنگ جهانی دوم بوده است. اما در واقع قدمت بازخورد طولانی است، به قبل از سیبرنتیک برمیگردد و ریشه در یونان باستان دارد.
در تاریخ سیبرنتیک، بازخورد در سیستم های خود تنظیمکننده از مفهوم مهمی برخوردار بوده و تاریخ آن به سالهای 1940 و 1950 برمیگردد. بازخورد بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان یک مفهوم علمی مهم، توسعه ی بیشتری یافت، به طوری که روش های کنترل و تنظیم سیستم های کنترل بیولوژیکی و خودکار در قالب طراحی ماشین های محاسباتی جدید مافوق سرعت و تفکر بازخورد تجلی نمود.
به طور کلی بازخورد یکی از شرایط اساسی برای مطالعه ی پدیدهها و سیستم های پویا بوده و یک روش اساسی برای اصلاح عملکرد سیستم میباشد؛ به طوری که صحت و سلامت عملکرد سیستم در گرو آن است. یک سیستم خودکار خود تنظیمکننده باید دارای راهنمای اصلی کنترلی باشد. مرکز کنترل باید به پاسخ ها و نحوه ی پاسخگوئی شرایط محیطی آگاه و نسبت به جنبههای محیطی مهم در هدفیابی حساس باشد.
در نظام آموزشی نیز بازخورد به عنوان یک نظام پویایی اجتماعی اساسا جایگاه عظیم و رفیعی دارد . حفظ و توسعه ی کارکردهای سنتی و نوین،حفظ و توسعه ی جایگاه خود در میان خیل عطیم رقبا در سطح ملی و بین المللی ، پاسخ گویی به انتظارات و مطالبات جامعه ، حفظ و توسعه ی ظرفیت ها و توانمندی ها در ابعاد گوناگون به ویژه منابع انسانی و ... همگی مستلزم داشتن یک نظام بازخورد مداوم ، هدفمند و مؤثر می باشد . اهمیت و حساسیت و ظرافت بازخورد گرچه در تمام بخش های نظام آموزشی در قیاس با سایر نظام ها کاملا آشکار است اما در بخش دانش آموزی اهمیت مضاعفی دارد .زیرا محصول نهایی نظام آموزشی با بهرمندی همه جانبه از منابع ، امکانات ، فرصت ها و ... افراد برخوردار از تفکر و خرد در مسیر ارزش های حاکم بر نظام اجتماعی ، سیاسی جامعه است .
اگر بازخورد در بخش هایی از نظام آموزشی در مواقعی با مشکلاتی روبرو باشد و یا روش های مناسبی مورد استفاده قرار نگیرد ، امکان جبران دارد ،اما در حوزه ی دانش آموزان این امر امکان پذیر نمی باشد . چراکه بازخورد اثر خود را گذاشته و سالیان سال روح ، روان و فکر دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد . بنابراین مشاهده می کنیم. بازخوردهای عددی(کمی) در نظام های آموزشی دنیا، از جمله درکشورمان تاریخی بسیار کهن دارد . به تعبیری تاریخ بازخورد به تاریخ تعلیم و تربیت بر می گردد . این نوع از بازخورد به دلیل قدمتی که دارد توانسته حتی در ادبیات کوچه و بازار نیز نفوذ کند و جایگاه ویژه ای نیز برای خود بنمایاند. به عنوان نمونه گاه می شنویم یکی که می خواهد اخلاق خوب ، رفتار نیک و ....یکی را تایید کند ، سنگ تمام را این گونه می گذارد که: فلانی ' رفتارش بیست ِ بیست است ' . پیداست که تغییر در این نوع نگاه نیاز به زمانی به درازنای شکل گیری آن دارد . گرچه همه ی عوامل دست به دست هم داده و خواهد داد, تا این زمان را کوتاه و کوتاه تر گرداند .