انواع بازخورد
یادگیرندگان در نظام های غیررسمی ، رسمی ، سنتی ، پیشرفته و ... درخصوص وضعیت و عملکرد خود ، بازخوردهایی را از معلمان ، والدین ودوستان خود دریافت می نمودند .
مسلم است که نوع بازخوردها در هر دوره، متأثر از سطح آگاهی ، تجربه و فرهنگ معلمان آن دوره بوده است . به تعبیری جغرافیای فرهنگی و اجتماعی هر دوره ای، عامل اصلی و تعیین کننده ی گونه ای یا گونه هایی از بازخورد ها بوده است . بازخورد در نظام های مختلف پایه و اساس پیشرفت ، تعالی و پویایی است .در نظام آموزشی نیز این عامل از اثرگذارترین عوامل می باشد که می توان گفت یک مفهوم زیربنایی و اساسی است .
در رویکرد جدید ارزشیابی، که به دنبال هدایت تلاش دانش آموزان در مسیر یادگیری است ، بازخورد مؤثرِ آموزشیِ مبتنی بر عملکرد واقعی دانش آموز در فرایند یادگیری ، از اساسیترین و زیربناییترین مفاهیم است؛ بطوری که باعث سهولت ، بهبود و استمرار یادگیری دانش آموزان و اصلاح و تغییر عملکرد آنها می شود .
در منابع موجودی که در خصوص ارزشیابی نگاشته شده ، بازخورد را به انواعی تقسیم بندی نموده اند .به عبارتی از هر زاویه ای به آن نگاه گرده اند، تقسیماتی را ارائه داشته اند . به عنوان نمونه از منظر ابزار ارتباطی آن را به کتبی و شفاهی ، از منظر محتوا به شناختی عاطفی و فراشناختی ، از منظر منبع به معلم ، والدین ، همکلاسی ها و دانش آموز و بالاخره از منظر زمان به فرایندی و پایانی . یا دو نوع کمی(نمره ای ) و توصیفی .
آن چه واقعیت دارد این است که در شرایط موجود ، تقسیمات گوناگون از بازخورد ، تنها به فهم و کاربست موثر آن، لطمه وارد می سازد . بنابراین در این جا بازخورد را از نظر زمان انجام آن به دو نوع تقسیم می نماییم که عبارتند از :
1- بازخورد فرایندی( کلاسی )
2- بازخورد پایانی